Trend Micro introduceert de Spam Prevention Service waarmee spam van bedrijfsnetwerken geweerd kan worden.
De dienst is ontwikkeld om niet-productieve en schadelijke spam te blokkeren op de internet-gateway en werkt samen met de andere antivirus- en content-beveiligingsproducten van Trend Micro. De nieuwe dienst blokkeert 90 tot 95 procent van de binnenkomende spam met filters die klanten eenvoudig op basis van zakelijke wensen kunnen configureren.
Analisten van onderzoeksbureau Gartner voorspellen dat in 2004 het zakelijke e-mailverkeer voor 50 procent uit spam bestaat. Het versturen van grote hoeveelheden spamberichten is relatief eenvoudig doordat e-mailprotocollen makkelijk zijn na te maken, gebruikersadressen eenvoudig te achterhalen zijn en de kosten voor het versturen laag zijn én spammers inventiever worden.
Bedrijven zijn steeds afhankelijker van het internet voor hun zakelijke activiteiten en het risico op spam en vriusbedreigingen wordt groter. Spam legt een grote druk op storage-ruimte voor e-mail en netwerkbandbreedte. Bedrijven besteden veel tijd aan het identificeren en blokkeren van ongewenste e-mails. Volgens de Ferris Group stijgen de kosten ten gevolge van spam voor het bedrijfsleven in 2003 tot tien miljard dollar.