Met ongeveer een jaar vertraging kan Egem, de organisatie die de informatisering van de lokale overheid vooruit moet helpen, uit de startblokken. De VNG gaat alsnog akkoord met gedeeltelijke financiering uit het Gemeentefonds.
Vorig jaar maart sloten VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en het ministerie van Binnenlandse Zaken een principeovereenkomst over de instelling van een regiegroep en de vorming van een organisatie om de ontwikkeling van de e-gemeente vaart te geven. Een door beide partners besteld onderzoeksrapport van Het Expertise Centrum (‘Het heft in eigen handen’) had daarvoor de weg gewezen.
BZK zou de helft van de kosten opbrengen, de andere helft moest van gemeenten komen. Het VNG-bestuur wilde daarvoor echter (precedentwerking) geen beroep doen op het Gemeentefonds. Nu een bedrijfsplan (opgesteld door de Ictu, waar Egem ook wordt ondergebracht) de claim een steviger onderbouwing heeft verschaft, heeft het VNG-bestuur daarmee alsnog ingestemd.
Dat bedrijfsplan schetst vijf ‘actielijnen’, waarvan het ontwikkelen en implementeren van standaarden en referentiemodellen de belangrijkste is. Egem gaat voorts ‘best practices’, bijvoorbeeld ontwikkeld in de superpilots Den Haag, Eindhoven en Enschede, uitdragen en kennis verspreiden. Voorts staan ontwikkeling van gemeenschappelijke diensten en individuele advisering op het programma. Als optionele zesde actielijn wordt nog gedacht aan de lokale begeleiding van landelijke implementaties, zoals bij de GBA-modernisering.
Het plan omvat de periode 2003 tot en met 2007. Het eerste jaar moet duidelijk maken waar de prioriteiten moeten liggen en welke capaciteit precies wordt ingezet. Daarbij geldt dan ook een minimum- en maximumvariant. Zo zullen er twintig tot vijfendertig mensen werken en de kosten van jaarlijks twee miljoen euro oplopen naar 3,3 (minimum) tot 5,3 miljoen (maximum). Na aftrek van het BZK-deel en inkomsten uit diensten en producten blijft voor collectief-gemeentelijke financiering 0,2 tot 0,9 miljoen euro per jaar over.