Dell en IBM hebben wederzijds de overeenkomst voor pc-componentenleveringen losgelaten. De pc-producent verbrak vorige week zijn tweede contract met IBM. Het contract voor dienstverlening was al ontbonden.
Dat contract, afgesloten in september 1999, is eind 2001 door beide partijen opgezegd. Het had een geschatte waarde van zes miljard dollar en een geplande looptijd van zeven jaar. In mei 2002 sloot Dell voor de Amerikaanse markt nog een nieuw, beperkter dienstencontract met IBM’s dienstentak Global Services. De Europese situatie bleef toen ongewijzigd, liet Dell weten. Voor installatie en garantie-onderhoud van pc’s is IBM nog wel een optie, als klanten daar specifiek om vragen.
De reden voor het opzeggen van de wereldwijde overeenkomst was de voor beide partijen tegenvallende omzet uit en omvang van de diensten door de economische malaise.
"De markt is nu aanzienlijk anders dan in 1999", verklaart de Amerikaanse Dell-woordvoerder Bruce Anderson. Dit concern schakelt voor de dienstverlening verder Unisys en Getronics in. Die twee hebben geen grote groei in diensten aan Dell-klanten gerealiseerd met het wegvallen van IBM. Ook EDS behoort tot de dienstenpartners.
Dienstenstrategie
Dell hanteert een dubbele strategie: enerzijds vertrouwt het voor diensten op partners, anderzijds bouwt het zijn eigen dienstencapaciteit gestaag uit. Het zou hier wel om duidelijk gescheiden terreinen gaan, maar Dell wil duidelijk meer dan alleen hardware leveren.
Het wil zijn eigen werknemers meer inzetten voor complexere diensten. Dit betreft vooral opzet en onderhoud van complexe opslagsystemen die het concern levert middels zijn overeenkomst met opslagbedrijf EMC.
Dell dankt een deel van zijn financiële groei van het afgelopen vierde kwartaal aan de snelle groei van zijn dienstentak. Het boekte 603 miljoen dollar nettowinst op 9,7 miljard dollar omzet, respectievelijk 20,8 en 32,4 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2001. Volgens ceo Michael Dell groeit de omzet uit dienstverlening bijna twee keer zo snel als de totale omzet. De helft van de dienstenomzet komt uit reparaties, de andere helft uit complexere dienstverlening.
Componenten
Dell schrapt nu ook zijn andere contract met IBM, van maart 1999. Deze overeenkomst betrof de levering van componenten, waaronder chips, harde schijven en platte beeldschermen, met een geschatte waarde van zestien miljard dollar en een geplande looptijd van zeven jaar.
De reden voor deze opzegging is dat IBM veel van de te leveren componenten niet meer zelf produceert. Volgens Dell-woordvoerder Anderson betrok zijn bedrijf steeds minder componenten van IBM, onder meer doordat Big Blue enkele activiteiten afstootte. Het computerconcern heeft bijvoorbeeld zijn schijvendivisie in april 2002 overgedaan aan Hitachi.
"Onze relatie is in de loop van het afgelopen jaar zozeer afgenomen dat hij eigenlijk niet meer van kracht is", aldus Anderson. Beide bedrijven willen niet kwijt hoeveel omzet de twee overeenkomsten wederzijds hebben opgeleverd. De verwachte bedragen zijn in ieder geval niet binnengehaald.
Jasper Bakker