Softwareleverancier Exact rapporteert over 2002 een kleine stijging van de omzet en een winstdaling. Het verlenen van support wordt steeds belangrijker voor de onderneming
De winst van het Delftse softwarebedrijf Exact voor amortisatie van goodwill is in 2002 uitgekomen op euro 34,8 miljoen. Dat is een lichte daling ten opzichte van euro 35,5 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf geeft geen concrete prognose voor 2003.
De ERP midmarkt bevindt zich volgens de fabrikant in een vervangingsfase, met als kenmerk dat klanten hun derde of vierde investering in ERP software maken. Klanten baseren hun investeringsbesluit steeds meer op rationele gronden. Dit vereiste van Exact een afstemming van de verkoop en marketing organisatie en activiteiten op deze recente marktontwikkeling. Ook het feit dat niet alle modules van het recent geïntroduceerde Exact Globe 2000 commercieel beschikbaar waren was van invloed op de omzet.
Periodieke omzet, afkomstig uit onderhoudscontracten, steeg met 20 procent tot EUR 119,7 miljoen, hetgeen 56 procent van de totale omzet inhoudt. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door het toevoegen van de klanten van Kewill en door de verkoop van additionele gebruikerslicenties en supportcontracten aan bestaande klanten.
De Exact organisatie richt zich sterk op het geven van support aan zijn klanten. Met meer dan 550 mensen werkzaam in support (28 procent van het totale personeelsbestand) en 280 mensen werkzaam in dienstverlening en opleidingen (14 procent van het totale personeelsbestand) verzekert Exact zich van de tevredenheid en loyaliteit van zijn klanten. In een verzadigde markt biedt deze sterk klantgerichtheid een solide basis voor verdere groei vanuit het huidige klantenbestand door uitbreiding van gebruikers en producten zoals e-Synergy en Exact Globe 2000.