Bijna de helft van de Nederlandse overheidsinstanties beantwoordt informatie-aanvragen per e-mail niet. Dit staat in de Overheid.nl Monitor 2002.
Het platform burger@overheid vindt het onacceptabel dat burgers in 46 procent van de gevallen geen antwoord krijgen. Er moeten richtlijnen komen voor de afhandeling van e-mail door overheidsinstanties, is de mening van het platform. Daarbij wordt vooral gekeken naar de richtlijnen die al gelden in het bedrijfsleven. Ook wordt aan gebruikers naar hun verwachtingen gevraagd.
De gemeenten scoren slechter dan de landelijke overheid. Grote gemeenten doen daarbij niet onder voor de kleinere, twee van de vier grootste Nederlandse gemeenten reageerden niet binnen twee maanden op een e-mailverzoek van Advies Overheid.nl.
De Overheid.nl Monitor is een jaarlijks onderzoek naar de kwaliteit van overheidswebsites die door de organistie Advies Overheid.nl wordt uitgevoerd. Naar 1158 instanties werd per e-mail een informatie-aanvraag verstuurd. 40 procent reageerde binnen drie werkdagen, 10 procent reageerde tussen de vierde dag en twee weken, 4 procent reageerde tussen twee weken en twee maanden, de overige 46 procent had na twee maanden nog steeds niet gereageerd.
Een mail naar het dagelijks bestuur Osdorp Amsterdam die ik heb gestuurd op 26 12 2002 met een paar vragen zijn nog niet beantwoord. Wel dat ze de mail hebben ontvangen met de mededeling dat de vragen naar de desbetrekkende afdelingen of personen zouden sturen voor antwoord.
Groetjes
Cees Roffelsen
voorzitter bewonerscommissie