De Utrechtse Linkit Group neemt de failliete boedel van Qface over. Naar verwachting zullen zo’n 175 van de 200 mensen overstappen. Linkit verwacht met deze doorstart de infrastructurele activiteiten te versterken.
Qface ICT Dienstverleners (circa 200 medewerkers), onderdeel van de Ilias Group, werd vorige week failliet verklaard. Directeur-eigenaar Bert Peters meldde zich bij de curator en kwam tot overeenstemming om de activa over te nemen. Hij heeft het merendeel van de tweehonderd ontslagen medewerkers van Qface een nieuw contract aangeboden. "Zij zijn vrij om te bepalen wat ze doen. Ik verwacht dat zo’n 85 procent op ons aanbod ingaat."
Linkit is in gesprek met klanten van Qface om de dienstverlening door te zetten. De activiteiten worden ondergebracht in de divisie Linkit Qface Infrastructure Management BV. Directeur Peters denkt dat door met een schone lei te beginnen de infrastructuuractiviteiten die Qface had opgebouwd, beter voor het voetlicht gebracht kunnen worden. De nieuwe combinatie Linkit-Qface zal naar verwachting ruim 350 mensen tellen en heeft een omzet van rond de 25 miljoen euro.
Peters richtte Linkit vijf jaar geleden op. Het bedrijf is begonnen als detacheerder maar heeft zich ontwikkeld tot een automatiseerder. Inmiddels werken er 180 man. "Wij groeien in een rustig tempo, doen geen gekke dingen, leveren een goede dienstverlening en zijn niet afhankelijk van externe financiers. Daardoor weten wij ons staande te houden in een onrustige markt." Linkit werkt voornamelijk voor grote bedrijven. Doordat Qface er bij komt, groeit het bedrijf twee keer in omvang, waardoor de kans dat het afvalt als voorkeursleverancier bij grote klanten veel kleiner wordt. Qface had hier vooral last van in de bancaire sector.
Hoewel Linkit een Utrechtse firma is, neemt het het sponsorcontract van Qface bij het in financiële problemen verkerende FC Utrecht niet over. Dat geldt ook voor het sponsorcontact van het tennistoernooi Energis Open. Peters: "Wij geloven meer in mond-tot-mond-reclame".
Jammer dat er zo’n verkeerde kijk wordt gegeven op een hele treurige maar toch succesvolle en zware operatie! QFace had een hele krachtige dienstverlening en trouwe klantenkring. Er is helemaal geen sprake van aflopende contracten in de bancaire sector. De divisie Infrastructure Management van QFace is als werkmaatschappij (en dus niet divisie) bij LinkiT in hele goede handen. Samen met de zusjes kan er een geweldige propositie worden neergezet en staan we goed in de markt. Het is dus geen reddingsoperatie maar een hele mooie succesvolle doorstart die helaas nodig was om een succesvolle divisie de kans te geven om succesvol te opereren. Voor de volledigheid hierbij het daadwerkelijke persbericht:
LINKIT GROUP BV NEEMT QFACE OVER
UTRECHT, 3 februari 2002- LinkiT group BV heeft ICT-dienstverlener QFace overgenomen en maakt hiermee een doorstart mogelijk van dit bedrijf. QFace zal voortaan opereren onder de naam LinkiT QFace infrastructure management BV.
‘Met deze bedrijfsovername zijn wij anticyclisch bezig en juist daarom is onze eerste prioriteit om de rust in de markt te bewaren,’ aldus Bert Peters, algemeen directeur van LinkiT group BV. ‘Het nieuwe bedrijf zal als zelfstandige entiteit opereren en directeur Eelco Orsel blijft de dagelijkse leiding houden. Dat is in het voordeel van de opdrachtgevers en het personeel.’
Beide bedrijven richten zich op de business-to-business eindmarkt van multinationals en er is sprake van een sterke synergetische werking. Door de overname van QFace investeert LinkiT verder in uitbreiding van het productaanbod, onder meer door de hoogwaardige technologische kennis van QFace op het gebied van infrastructuur en netwerkomgevingen.
Over LinkiT group BV:
Sinds de oprichting in 1998 heeft het bedrijf een stormachtige groei meegemaakt. Begonnen als detacheerder van ICT-specialisten, is LinkiT uitgegroeid tot een multifunctioneel ICT-bedrijf dat innovatieve oplossingen levert op het gebied van detacheren, werving en selectie, projectmanagement, outsourcing, systeemontwikkleing en systeembeheer. Daarnaast heeft LinkiT met de introductie van de softwareapplicatie IRM voor Cognos Impromptu een vliegende start gemaakt met de ontwikkeling van software-op-maat. LinkiT is een ISO 9001:2000 gecertificeerde onderneming. Meer informatie over LinkiT is te vinden op http://www.linkitgroup.nl
Over LinkiT QFace infrastructure management BV:
QFace infrastructure management BV levert hoogwaardige ICT diensten aan haar klanten om hen te ondersteunen bij het inrichten, beheren en inzetbaar houden van hun ICT infrastructuur om daarmee samen met de klant diens bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Zij realiseert dit door het leveren van expertise en oplossingen middels het aangaan van resultaatverantwoordelijkheid in projecten en contracten om de infrastructuren, componenten en diensten binnen de ICT van haar klanten te beheren op basis van een afgesproken inzetbaarheid met een landelijke dekking. Hieronder vallen projecten (migraties, implementaties, ICT infrastructuurverhuizingen), supportdiensten (1e en 2e lijns, remote support en field engineering), werkplekautomatisering, ICT-infrastructuur consultancy en het leveren van specifieke expertises en kennis. LinkiT QFace infrastructure management biedt vanuit vakgerichte Solution Centers een groot aantal specialisten, elk deskundig op een of meer kennisgebieden, variërend van Server Based Computing, (Inter)Networking Architecture & Design, Microsoft, Mainframe Midrange & Servers, service- en projectmanagement. Meer informatie is te vinden op http://www.qface.nl
————————————–
NOOT VOOR DE REDACTIE:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Bert Peters, algemeen directeur van de LinkiT group: 030-2650265 of stuur een e-mail naar office@LinkiTgroup.nl
Bert & Hans gefeliciteerd met de uitbereiding van jullie succesvolle bedrijf. Op naar de volgende 5 jaar!
Groeten,
– Kees
‘Het is dus geen reddingsoperatie maar een hele mooie succesvolle doorstart die helaas nodig was om een succesvolle divisie de kans te geven om succesvol te opereren’
Meneer Orsel, meneer Orsel………………. WAKKER WORDEN !!!!! U gebruikt talloze malen het woord ‘succesvol’, maar mag ik u er fijntjes op wijzen dat QFace failliet is. Dat het afgelopen jaar vele medewerkers naar huis zijn gestuurd, met een inmiddels gestopte suppletieregeling op hun WW, want QFace is failliet meneer Orsel! Dat deze inkrimping blijkbaar niet het benodigde succes heeft gehad, want QFace is failliet meneer Orsel! Dat u roept: alle pensioenpremies zijn betaald! Dus niet, want QFace is failliet meneer Orsel. Leugentje om bestwil zeker? Met knikkende knieën heeft u het aangevraagd, dat faillissement meneer Orsel. Dat waren uw eigen woorden. Vergeten de OR in te lichten? Laat geen mogelijkheid onbenut om de activa bij elkaar te houden! Dat zal uw motto zijn geweest, meneer Orsel! Maar deze activa zijn medewerkers, collega’s, mensen! En u maar denken dat ze zich achter u hebben geschaard. Ze hadden geen keuze. Het was de WW of u, tenminste dat was uw verhaal. Nu tekenen anders wordt het niets! Nu tekenen dan mag je nog mee naar ons feest! Wanneer u de volgende keer een mail verstuurd aan alle medewerkers om ze van harte uit te nodigen voor een groot feest, vergeet dan niet degene die ontslagen zijn uit uw adressenboekje te halen! Pijnlijk! Maar mensen vergeten leugens niet snel. Ik hoor het u straks al roepen: ‘Ze nemen allemaal ontslag omdat ze verplicht in een Polo of een Golf moeten gaan rijden!’. Geloof me, meneer Orsel, dat interesseert de mensen niets. Ze willen serieus genomen worden. Roept u ook niet te vaak: ‘Er verandert niets!’. Als medewerker met een nieuw en verslechtert contract ga je wel nadenken na zo’n opmerking. Immers, als er niets verandert ga je weer failliet, want dat is QFace meneer Orsel.
In het persbericht staat te lezen dat meneer Orsel de dagelijkse leiding in handen blijft houden. Dat zou in het voordeel zijn van de opdrachtgevers en de medewerkers.
Ik wens LINKit en al haar medewerkers heel veel succes.
Voor alle ex-QFacers:
Weet dat jullie door jullie voormalige directie flink zijn belazerd en benadeeld. Fijn dat dit “top-management” meegaat naar de nieuwe organisatie, kunnen ze fijn op de oude voet verder gaan en het personeel met sussende woordjes slapende houden. Ik weet waar ik over praat als oud QFace OR-lid. Ondanks toezeggingen omtrent betalingen van de pensioenpremies in Maart/April 2002 !!! is naar nu blijkt er van betalingen niets terechtgekomen.
“Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel” gaat hier nog steeds op. Jammer allen dat je zo niet met je personeel hoort om te gaan.
Verkeerde kijk, doorstart, krachtig bedrijf, hoezo…..mijn ingehouden pensioenpremie van 9 maanden en die van vele anderen is niet afgedragen, hoezo verkeerde kijk…..ontslag…….is een redding voor het management en een ramp voor de getroffenen.
Ik voel me behoorlijk belazerd in elk geval, ook al heb ik zelf ontslag genomen na in de eerste instantie ontslagen te zijn geweest, alles was al toegezegd en binnen van het CWI, de klant vroeg me terug en men probeerde er eerst een ander te plaatsen, de klant nam dit niet en uiteindelijk werd ik geplaatst, gelukkig nam ik het goede besluit om alsnog te vetrekken.
Het geeft me een slechte nasmaak, doorstarten met mijn geld.