Veel Japanse bedrijven keken de laatste jaren allereerst naar hun thuismarkt, waar ze veel meer producten leveren dan ze ooit in Europa introduceren. NEC wil nu toch dit jaar diverse nieuwe producten op de Europese markt gooien.
Weinigen weten dat NEC al 103 jaar geleden is opgericht, als eerste joint venture tussen een Japans en een Amerikaans bedrijf, een voorvader van het huidige Lucent. Omdat het in de eerste plaats in de Japanse markt geïnteresseerd was, komt nog steeds bijna vier vijfde van de ruim veertig miljard dollar omzet uit de thuismarkt. Binnen de 23 procent omzet uit internationale verkoop, is Europa goed voor ongeveer één derde. NEC is de laatste jaren gereorganiseerd. Daarbij zijn recent de halfgeleideractiviteiten en de andere productafdelingen gesplitst. Ook is NEC Computers International opgezet. Dat moet voor een internationale doorbraak zorgen.
Het concern wil van het gebrek aan aandacht voor de buitenwereld af. De aanhoudende recessie in Japan is daar allicht niet vreemd aan. Op een eigen beurs eind vorig jaar in Tokio presenteerde NEC een reeks nieuwe producten die nu al in Japan te koop zijn en volgend jaar in fasen ook op Europa losgelaten worden. "Pas als ons personeel getraind is, en onze partners met de producten vertrouwd zijn, worden ze aan de klanten aangeboden," zegt Michel Motro, executive vice president van NEC CI.
Nieuwe producten
Eén van die producten is een Tablet PC. Het gaat om een ‘pure’ tablet, zonder toetsenbord dus. Het toestel weegt minder dan een kilo, is 15 millimeter dik en heeft wlan (wireless lan) ingebouwd.
Recent lanceerde de onderneming met de Express 5800 ook zijn eerste ‘blade server’. Van de Express 5800 bestaat een fouttolerante versie onder Linux. Deze server is in Europa al beschikbaar via Stratus. Daarnaast pakt NEC uit met een aantal softwareoplossingen. Meestal gaat het hier om software die nauw aansluit op de eigen hardware, of die de samenwerking tussen NEC-producten en overkoepelende beheerssoftwaresuites makkelijker maakt. Op het lijstje producten staat verder een eigen applicatieserver.
NEC hoopt met zijn b2b (business-to-business) producten evenveel succes te kennen als met de consumentenproducten die het onder de naam Packard Bell verkoopt. In de Benelux, Frankrijk en Duitsland stelt Packard Bell marktleider te zijn op de pc-consumentenmarkt.
José Delameilleure