De komende maanden pakt softwareleverancier Mercury Interactive uit met zijn ‘business technology optimisation’ productsuite Optane. Daarvoor rekent het allereerst op een aantal partners.
Met zijn bto-producten wil Mercury de traditionele kloof tussen de ict-afdeling en de bedrijfsleiding dichten. Daarnaast moeten toepassingen ook beter gaan presteren. De komende maanden brengt het bedrijf een aantal softwarebundels op de markt via leveranciers van toepassingen. Die bundelingen komen er onder meer met SAP en Siebel.
"In de Benelux worden in de eerste plaats deze internationale samenwerkingsverbanden doorgevoerd", zegt algemeen directeur Benelux Ed Vollemans. Pas in een later stadium werkt hij dergelijke akkoorden ook met lokale partners uit. Ook volgens analiste Theresa Lanowitz van Gartner zijn goede partnerschappen van cruciaal belang voor het bedrijf. Vooral consultancybedrijven zullen ervoor moeten zorgen dat de bto-strategie slaagt. Daartoe zijn al overeenkomsten afgesloten met ondernemingen als Accenture, CSC en Cap Gemini Ernst & Young. "Ook lokale uitbesteders staan op ons verlanglijstje", zegt Vollemans.
Ook zonder inkomsten uit Optane ging het Mercury vorig jaar voor de wind. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 30 procent en de pro forma winst met 92 procent. "We onderzoeken momenteel of deze groei zich ook dit jaar zal doorzetten."
Nu Rational overgenomen is door IBM, richt dat bedrijf zich waarschijnlijk vooral op zijn ontwikkelproducten, en minder op de producten voor het testen van software, een domein waarop het concurreert met Mercury. "De laatste tijd zagen we ze hoe dan ook al minder in onze markt. Maar de overname is voor ons zeker niet ongunstig."
José Delameilleure