Als ik een brief verstuur, kost me dat een postzegel. Als ik een sms verstuur, gaat dat ten koste van mijn beltegoed, en als ik iemand opbel, moet ik KPN een paar centen betalen. Maar als spammers mijn brievenbus volgooien, moet ik zelf de rotzooi weggooien terwijl ik ook mag betalen voor de infrastructuur die zij gebruiken.
Waarom lossen de providers dit probleem niet op de gebruikelijke manier op: de verzender betaalt?
Het gevolg van 10 eurocent per e-mail is dat de providers een geweldige bron van inkomsten hebben. Eigen abonnees zijn gemakkelijk te factureren voor ieder verzonden bericht. Berichten die vanaf een andere provider binnenkomen, worden pas doorgelaten als er zekerheid is dat die ook betaald worden, net zoals de posterijen dat onderling hebben geregeld.
De voordelen van e-mail blijven: razendsnel, machinaal leesbaar en goedkoop. Nieuw voordeel: vrijwel geen reclame meer (spam en vergeten e-mail-abonnementen).
Het nadeel van betalen voor de e-mail weegt wellicht op tegen het veel lagere abonnementsgeld.
De relatie van gebruikers met providers kan in essentie twee vormen hebben: ‘prepaid’ en abonnement, net als bij de mobiele telefoons. Er is eindeloos op dit thema te variëren; laat dat maar aan de marketeers over.
Dat het tot nu toe nooit zo is aangepakt, is te verklaren uit het feit dat internet is begonnen als een faciliteit voor mensen uit bepaalde kringen (defensie, wetenschap) in een tijd dat pc’s niet bestonden en computers dus door de werkgever werden betaald. De gebruikers betaalden niets; de software is zo nooit opgezet.
De wereld verandert, en internet zal mee moeten veranderen. Spam is daarvoor een goede aanleiding.
K.E. van Zanten, Maarssen