In de Verenigde Staten is weer eens een onderzoek gepubliceerd waaruit moet blijken dat de roi (return on investment) van grote ict-projecten niet altijd even groot is als leveranciers van zware softwaresystemen willen doen voorkomen.
Onderzoeksbureau Nucleus Research benaderde de bedrijven die op de site van scm-softwareleverancier (supply chain management) vermeld staan en vroeg hen hoe tevreden ze echt zijn. Dat blijkt dik tegen te vallen: de succesverhalen op de site blijken door i2 net iets te positief voorgesteld te zijn. Van de 22 bedrijven die Nucleus benaderde, waren er twaalf die aangaven dat de i2-software hen veel meer gekost had dan ze er uiteindelijk aan profijt konden uithalen. De trajecten om de software te installeren vielen doorgaans ook langer uit dan verwacht, terwijl de kosten vaak de pan uitrezen.
Eerder haalde Nucleus met een dergelijk rapport al Siebel onderuit. I2 reageert op dezelfde manier als Siebel en wuift het rapport weg door erop te wijzen dat het meer dan duizend klanten in de hele wereld heeft. Alsof u tevreden bent over iedere aankoop die u ooit verrichtte.
Wat de waarde van het rapport ook moge zijn, het legt opnieuw de vinger op de bekende zere plek: ict-projecten slagen er vaak niet in hun waarde te bewijzen, en er valt voor veel minder geld evenveel waarde te bieden aan de organisatie. Er zijn de laatste jaren te veel ict-projecten mislukt om het management nog te laten geloven in de alleenzaligmakende kracht van de ict. Ict die de bedrijfsprocessen niet vergemakkelijkt, kosten bespaart of nieuwe inkomsten toevoegt, is niet meer acceptabel. Het is tijd om daarmee rekening te gaan houden.
José Delameilleure