De Europese pc-markt groeide in het vierde kwartaal van 2002 met ongeveer 6 procent. Dit is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de gestegen verkoop van laptops aan consumenten.
Uit de voorlopige onderzoeksresultaten van Gartner Dataquest, zijn in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (Emea) zo’n 13,1 miljoen pc’s verkocht in het laatste kwartaal van vorig jaar. Dat is een stijging van bijna 6,3 procent in vergelijking met de 12,3 miljoen in de laatste drie maanden van 2001.
Over het hele jaar 2002 werden volgens Gartner 3 procent meer pc’s verkocht dan in 2001. Daardoor komt het jaarcijfer van de pc-verkoop weer op het niveau van 2000.
De verkoopcijfers zijn opgepept door de stijgende verkoop van laptops en notepads aan consumenten zo stellen de analisten van Gartner Dataquest. De verkoop aan grote ondernemingen deed het namelijk heel wat minder goed. Het onderzoeksbureau verwacht overigens dat in 2003 de meeste bedrijven hun pc-park nog niet zullen vervangen.
Grote winnaar is Acer. Het bedrijf verdrong IBM van de vierde plaats en zou nu een marktaandeel van 5,2 procent hebben. Ook Dell deed het merkelijk beter dan het gros van de pc-verkopers, met een stijging van 12,9 procent in het vierde kwartaal. HP’s verkoopcijfer daalde in deze periode. Dat wordt toegeschreven aan de reorganisatie na de fusie met Compaq. Toch is Hewlett-Packard met een marktaandeel van 17,3 procent nog altijd de marktleider in Emea. Wereldwijd strijdt het bedrijf om de toppositie met Dell.