Automatiseerder Centric neemt het logistieke deel van het werkplekbeheer bij Rabobank Nederland over. De bank denkt daarmee de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen.
Centric heeft met Rabofacet, het facilitaire onderdeel van de bank, een contract voor onbepaalde tijd gesloten dat afgelopen 1 januari is ingegaan. De automatiseerder verricht logistieke desktopdiensten voor 7500 werkplekken, verdeeld over acht vestigingen van het hoofdkantoor. Tot nu toe huurde Rabofacet medewerkers in van diverse partijen. Het facilitaire bedrijf meent echter dat het beheer buiten de deur en bij één partij beter en goedkoper kan worden uitgevoerd. Rabofacet, waarbinnen de eigen ict-divisie valt, onderzoekt of het meer operationele ict-taken bij een beperkt aantal voorkeursleveranciers kan onderbrengen. Daarbij wil het profiteren van de schaalgrootte van de ict-partners.
Overigens beweerde een Rabobank-woordvoerder enkele weken geleden in Computable dat verkoop van heel Rabobank ICT niet aan de orde is. Daarmee volgt de bank niet het voorbeeld van concurrent ABN Amro, die zijn gehele ict-divisie voor de zakelijke markt aan EDS heeft overgedaan. In de bancaire wereld is eerder sprake van een trend waarbij niet-bedrijfskritische ict-processen kleinschalig worden uitbesteed.
Rabofacet koos voor Centric (uit vijf kandidaten), omdat dit bedrijf nuttige kritiek leverde op het voorgelegde uitbestedingsplan en een duidelijke methode hanteert om te sturen op geleverde prestaties en kosten. De automatiseerder voert het logistieke desktopbeheer uit op vier niveaus: de afhandeling van binnenkomende apparatuur, de implementatie, het onderhoud en de (driejaarlijkse) vervanging. De helpdesk, bestaande uit Rabofacet- en Centric-medewerkers, komt waarschijnlijk eveneens in handen van het it-bedrijf.