Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wordt alles minder in 2003? Hoeveel kost een kilo printerinkt? Sendo belazerd door Microsoft?
Wordt alles minder in 2003?
… Nee, we krijgen in ieder geval meer spam. Er is geen ontkomen aan. In 2003 zullen we nog veel meer ongewenste e-mail ontvangen dan dit jaar. Alle onderzoeksbureaus zeggen het. Jupiter Media Matrix extrapoleert zelfs nog even gretig door en komt tot zo’n 206 miljard junk-mailtjes in het jaar 2006. Met een even natte vinger kom ik dan aan zo’n 1500 ongevraagde aanbiedingen voor antivirussoftware, leningen, penisvergrotingen, hogere potentie en porno per computergebruiker per jaar.
Spam kost bedrijven geld. Er is extra dataverkeer, opslagruimte en arbeidstijd nodig om al die berichten te verwerken en te verwijderen. Onderzoeker Ferris schat dat Europese bedrijven in 2002 zo’n 2,5 miljard euro schade hebben opgelopen en Amerikaanse bedrijven zelfs zo’n 9 miljard. Volgens sombere voorspellingen gaat er in 2003 voor het eerst meer spam dan gewenste e-mail de wereld rond.
Is daar dan niets aan te doen? Een eerste stap is het wettelijk verbieden van spam. Dat gebeurt dit jaar in Nederland als de richtlijn die de Europese commissie vorig jaar aannam, wordt omgezet in wetgeving. Dat moet uiterlijk oktober 2003 zijn geregeld. Veel soulaas zal deze zogenaamde ‘opt-in’-regeling niet geven, want de meeste spam komt uit onduidelijke buitenlanden van anonieme afzenders. Bovendien heeft de politie wel andere prioriteiten, dus van actieve handhaving zal geen sprake zijn.
Ik vermoed dat steeds meer organisaties op termijn zullen kiezen voor een radicale oplossing: alleen nog mail doorlaten van bekenden of bekende domeinen. Die aanpak klinkt heel rigide, maar je kunt ook denken aan oplossingen verwant aan de ‘buddy-lists’ uit Instant Messaging programma’s.
Minder ingrijpend is het inzetten van spam-filters. Je kunt dat desgewenst uitbesteden aan providers of gespecialiseerde bedrijven als Messagelabs of Brightmail. Zelf laat ik sinds enkele maanden mijn mail filteren door mijn provider xs4all. Dat werkt behoorlijk goed. Voor de zekerheid check ik nog af en toe nog de afvalbak met geweigerde berichten. Pas deze week trof ik daar voor het eerst iets aan dat ten onrechte gedumpt leek. Een bericht van Kathy met de titel ‘my private info’. Bij het openen las ik dat Kathy een man overzee had, eenzaam was en graag wat foto’s van haar zelf wilde laten zien. Toch spam.
Hoeveel kost een kilo printerinkt?
… tussen de 2000 en 3000 euro. Niet voor niets wordt printerinkt het ‘zwarte goud’ genoemd. Printers worden onder kostprijs weggezet, maar fabrikanten als Hewlett-Packard, Lexmark en Epson verdienen dubbel aan vulpatronen. Het business-model van de drugsdealer; je raakt eraan verslaafd. De verkoopprijs van patronen ligt wel een factor acht tot negen boven de productieprijs. Vooral Hewlett-Packard, met een marktaandeel van 44 procent, plukt hiervan de zoete vruchten. Vorig jaar boekte de print- en imaging-divisie van HP een winst van 3 miljard dollar op een omzet van 20 miljard dollar; ongeveer de helft van deze omzet komt uit navulpatronen. Het hele computerconcern drijft kortom op de printerinkt.
Hoewel dit verslavende bedrijfsmodel al jaren bekend is, heeft niets en niemand kans gezien de markt van HP serieus te bedreigen. Die prestatie is mede het gevolg van de fenomenale r&d-inspanningen van het bedrijf. HP verkreeg alleen al in 2002 al zo’n duizend beeldgerelateerde patenten. Kapers op de kust worden tot dusver succesvol geweerd. De markt van ‘witte’ navulpatronen wordt gefrustreerd door een schier eindeloze hoeveelheid modellen te introduceren, productlijnen snel te vervangen en de patronen te voorzien van elektronica. Bovendien ontmoedigen garantiebepalingen het navullen van bestaande patronen en navulpatronen van derden.
Toch moet HP zich een beetje zorgen gaan maken. In de eerste plaats betreedt krachtpatser Dell de printermarkt. Dell gaat dit jaar onder eigen merk printers van Lexmark op de markt brengen. De grote vraag is natuurlijk in welke mate Lexmark toestaat dat Dell met de prijzen van navulpatronen gaat stunten. Voor Lexmark is dat linke soep, maar Dell zal er veel voor over hebben. Er is het bedrijf veel aan gelegen zand te strooien in de winstmachine van concurrent HP.
Tenslotte heeft het Europees Parlement in december besloten dat printerfabrikanten niet langer hun klanten mogen verplichten om alleen patronen van hun eigen merk voor hun printers te gebruiken. Uiterlijk 2006 moet dat afgelopen zijn. Misschien worden dan de navullingen goedkoper…. en de printers duurder.
Sendo belazerd door Microsoft?
… het lijkt er op. De Engelse telefoonfabrikant voelt zich misbruikt, genaaid en belazerd door Microsoft. Dat bleek uit een uitgebreide aanklacht die werd ingediend bij de Amerikaanse rechter. Medio 2002 zag het er nog zo mooi uit. Toptalent van Motorola en Philips richtten in 1999 Sendo op. Bij gebrek aan grote partners maakte Microsoft deze Engelse start-up tot de meest bevoorrechte partner van het Smartphone project. Sendo zou in 2002 de eerste intelligente telefoon met Microsoft-software op de markt brengen. Maar Sendo moest de introductie van de Z100 Stinger-telefoon tot vier keer toe uitstellen omdat de software maar niet gereed kwam. Het bedrijf raakte in geldnood. Toen ontdekten Sendo-medewerkers dat Microsoft de vertragingen gebruikte om de met bloed, zweet en tranen verkregen expertise van Sendo te delen met de andere Smartphone-partners. Vervolgens ging Microsoft buiten Sendo om met de mobiele aanbieder Orange in zee. Daarop besloot Sendo met Microsoft te kappen. De Stinger, inmiddels herdoopt tot Stinker, werd niet eens meer op de markt gebracht. Sendo is bijna failliet en de Britse whizkids voelen zich leeggezogen en afgedankt. Een navrant detail is nog dat ze contractueel hebben vastgelegd dat Microsoft bij een faillissement van Sendo eigenaar wordt van het intellectuele eigendom. Dat is wat je noemt de kat op het spek binden.
Dit is de Sendo-versie van het verhaal. Microsoft heeft ongetwijfeld een geheel andere lezing van de samenwerking, maar bewaart het stilzwijgen tot de rechtszaak. Microsoft heeft inmiddels behalve ‘de zeven dwergen’ – zoals Steve Ballmer de eerste Smartphone-partners weinig gelukkig typeerde – twee Taiwanese oem-fabrikanten gevonden om Smartphones te maken: Compal en Asustek. Hitachi en Samsung demonstreren deze week de eerste intelligente Smartphone-telefoons voor cdma-netwerken op een consumentenbeurs in Las Vegas. De MS-karavaan trekt verder.
Fred van der Molen