De portaalsite Yahoo trekt 235 miljoen dollar uit voor de overname van de zoekmachine Inktomi. Door de overname hoopt Yahoo de belangrijkste site te worden voor de zoekenden op het web.
Een heleboel websites gebruiken de technologie van Inktomi om het zoeken te vergemakkelijken. Onder zijn klanten telt het bedrijf onder meer eBay, Amazon.com en MSN.
Momenteel zet Yahoo de zoekmachine van Google in. Het bedrijf is van plan verder te werken met Google, maar het gaat ervan uit zijn klanten een betere zoekmogelijkheid te kunnen bieden indien het zelf over de technologie beschikt en die kan aanpassen. Dat kan niet wanneer technologie van een derde partij gebruikt wordt.
De laatste tijd was de relatie tussen Yahoo en Google al vertroebeld, doordat Google steeds meer functionaliteiten ging bieden die ook Yahoo populair maakten. Volgens Simon Hayward van Gartner is de overname van Inktomi dan ook geen verrassing. Analisten gaan er vanuit dat met name de mogelijkheden om in nieuws te gaan zoeken bij Google bezoekers weghaalde bij Yahoo. Pittig detail: twee jaar geleden dumpte Yahoo de technologie van Inktomi om te gaan samenwerken met Google.
Inktomi was de laatste tijd flink aan het afslanken. Zo werd een deel van het bedrijf verkocht aan een andere zoekspecialist, Verity. In juni had Inktomi ook al zijnnetwork-caching-afdeling gesloten. Inktomi telt nu nog maar 140 werknemers.