Het contract over de it-uitbesteding van een onderdeel van ABN Amro aan EDS heeft een waarde van zo’n 1,3 miljard euro. Dat meldden de twee bedrijven vanmorgen.
ABN Amro besteedt de komende vijf jaar de ict-diensten van de divisie Wholesale Clients (grootzakelijke klanten) uit aan EDS. De Amerikaanse ict-dienstverlener neemt het beheer over van midrange- en desktopcomputers, applicaties, webservers en netwerkapparatuur. Daarnaast biedt het de bank straks helpdeskondersteuning en zal het software ontwikkelen.
De overeenkomst gaat waarschijnlijk in januari in. De overeenkomst moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en de ondernemingsraad. Het overstappende personeel valt nog mimimaal vier jaar onder de arbeidsvoorwaarden van ABN Amro. Tevens mogen zij na twee jaar kiezen of ze bij EDS willen blijven.
Op 13 februari bij de presentatie van de jaarcijfers geeft ABN Amro meer informatie over het contract. Zo’n duizend van de drieduizend automatiseerders zullen naar de ict-dienstverlener overstappen.
Lees ook:https://www.computable.nl/artikels/archief2/d35rs2ri.htm.
Voor een bank is ICT misschien wel het belangrijkste middel om hun core business te kunnen realiseren. Kortom ICT is mede bepalend voor het succes van een bank. De ICT uitbesteden vraagt een dusdanig flexibel contract want snel in te kunnen spelen op veranderingen of trents blijft en zal in de komende tijd bepalend zijn voor het succes van de onderneming (lees bank).
Ik verwacht dat voor het jaar 2004 voorbij is we zullen vernemen dat de ABN niet zo gelukkig is met dit contract. Natuurlijk weet ik niets van de inhoud van dit contract en wat er omheen is afgesproken. Wel weet ik dat bij een dergelijk grote opdracht in deze tijd van economische teruggang er meestal meer wordt beloofd dan kan worden nagekomen.
Het uitbesteden van diensten aan dienstverleners is juist in een tijd van economische teruggang het middel om kosten-bewust en effectief te werken. Het succes van een bank is misschien wel mede afhankelijk van de ICT, maar vooral moet een bank zich toeleggen op het bankieren. Een dergelijk groot contract zal veel meer uitgaan van intenties dan van tot op de 3 positie achter de komma uitgedachte contractuele en daarmee juridische volzinnen. In het verleden zijn vaak verkeerde intenties de bottle neck gebleken. Juist in deze tijd van economische teruggang is het voor de ICT sector te meer om aan te tonen dat er wel degelijk kwaliteit voor een goede prijs geleverd kan worden
Ik ben het eens met Ronald.
Grote ondernemingen (dus niet alleen banken) moeten juist nu kosten besparend zijn en kwaliteit moet behouden blijven. Men moet zich richten tot de core-business. Uitbesteden van diensten en vooral ICT kan hierbij een zeer grote stap in de goede richting zijn!!
ICT is zeer belangrijk voor een bank, maar blijft een hulpmiddel voor de core-business.
Bedrijfskritische bank know-how applicaties blijven in beheer van de bank, dus er is niks mis met de uitbesteding van ICT door ABN Amro.
Wat ik alleen niet begrijp is dat een bank zich inlaat met een bedrijf als EDS !?
Een bank zou toch voor zekerheid moeten gaan en EDS staat er natuurlijk niet zo best bij.
EDS is het Amerikaanse Getronics. En dat terwijl er zeer grote internationale en “gezonde” andere dienstverleners in Nederland actief zijn. (bv. IBM Global Services, Atos Origin)
De keuze voor EDS als dienstverlener verbaast me dus ten zeerste !