Volgens marktonderzoeksbureau IDC zijn de klanten tevreden over het nieuwe HP. Zes maanden geleden werd de fusie tussen HP en Compaq voltooid.
IDC ondervroeg de laatste weken meer dan duizend klanten van het gefuseerde bedrijf en meer dan de helft zei dat de dienstverlening er de laatste maanden niet op achteruit is gegaan. Volgens IDC is HP er daardoor in geslaagd een massa-uittocht van klanten te voorkomen. De klanten toonden zich vooral tevreden over de goede communicatie van HP, dat snel met een nieuwe ‘product roadmap‘ kwam, en zijn nieuwe verkoopploeg op poten zette.
Een zwak punt is volgens IDC de indirecte verkoopsstrategie van HP. Met name de partner die pc’s en servers verkopen die op Intel-chips gebaseerd zijn, vrezen die verkoopsstrategie.
Ook Gartner liet zich kritisch uit over het nieuwe partnerprogramma van HP. Volgens de marktonderzoeker is het Europese PartnerONE programma, dat twee weken geleden werd bekendgemaakt, een goed programma, maar het is te weinig geïntegreerd met de interne structurr van HP. Daardoor kan het gebeuren dat partners met verschillende afdelingen moeten onderhandelen per productcategorie. Gartner voegt er nog aan toe dat HP zijn partners tijdens de fusie slecht beheerd heeft, vooral die wederverkopers die aan grote ondernemingen verkopen. Indien HP hier niet snel iets aan doet, zegt Gartner, dan dreigen veel van deze partners hun klanten voortaan IBM of Fujitsu-Siemens aan te raden.
Misschien gaan de partners van HP nu ook eindelijk voor kwaliteit en sluiten ze zich daadwerkelijk aan bij IBM. Back to the roots, zal ik maar zeggen..