Bij verzekeraar Achmea verdwijnen honderd tot tweehonderd it-functies. De sanering past in een grote reorganisatie, waarbij duizend van de veertienduizend banen verdwijnen.
Doel van deze operatie is een verdere integratie van de verschillende bedrijfsonderdelen, zo schrijft De Volkskrant. Navraag bij een woordvoerder leert dat Achmea – in 1995 ontstaan uit een fusie van Zilveren Kruis en Avéro/Centraal Beheer – zijn organisatie efficiënter wil inrichten. Daardoor zijn er ook minder medewerkers nodig.
Op it-gebied betekent dit dat alle it-onderdelen onder één aansturing komen. Ook wil de verzekeraar tot een uniforme inrichting van de werkplek komen. Nu nog hanteren de verschillende bedrijfsonderdelen aparte kantoorautomatiseringssystemen.
Ook speelt mee dat de verzekeraar naar één backoffice toe wil. Begin dit jaar schoven de onderdelen Fbto, Centraal Beheer en Topland al hun administraties ineen. Daarbij hoort ook een eenduidige it-ondersteuning.
Verder wil het bedrijf, dat is ontstaan door fusies en overnames, af van de dubbeling in functies, waaronder die in automatisering. “Wij willen nu echt werk maken van de schaalvoordelen door de bedrijfsprocessen te stroomlijnen”, aldus de zegsman. Achmea zal de getroffen medewerkers begeleiden naar een nieuwe baan, binnen of buiten het bedrijf. Gedwongen ontslagen worden echter niet uitgesloten.