De huidige economische perikelen zetten steeds meer klanten aan tot rebellie tegen producten waarvan het nut en het kostenplaatje niet worden ingezien. Een recent voorbeeld leidde tot de stille dood van het IBM License Manager-tool voor mainframes.
IBM kondigde de IBM License Manager (ILM) aan in 2000, naar aanleiding van het nieuwe z/OS. Met ILM zou het makkelijker zijn om de prijs voor een licentie te berekenen in functie van het reële gebruik en niet zozeer op basis van het computervermogen van het systeem, dank zij een variabel Workload Load Charge (WLC)-systeem. Voor gebruikers zou een dergelijke benadering kunnen resulteren in aanzienlijke besparingen, terwijl voor IBM en andere mainframe ISV’s een duidelijker kijk op het gebruik van hun software mogelijk werd.
Helaas liep ILM sterke vertraging op en ondertussen begonnen de gebruikers hun ongerustheid te uiten over ‘management overhead‘ en het mogelijke ingrijpen van de softwareleveranciers in de werking van de software bij de klanten. Een vrees die volgens IBM overigens ongegrond was. Toen bleek dat een interim-tool, het Sub-Capacity Reporting Tool (Scrt), eigenlijk al voldoende functionaliteit voor WLC-support bood, stierf ILM onder druk van ‘koning klant’ een stille dood.