Over drie jaar gebruikt 93 procent van de basisschoolleraren computers tijdens de lessen. Dat is een groei van ruim 20 procent. In het voortgezet onderwijs groeit het gebruik van ict in de klas van 25 naar 66 procent.
Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksinstituut Nipo in opdracht van de Stichting Ict op School. Het onderzoek werd in september uitgevoerd onder schoolbesturen, management/ict-coördinatoren en ict-samenwerkingsverbanden.
Om tot een grotere groei van computergebruik in de klas te komen, hebben scholen het meeste behoefte aan bruikbaar lesmateriaal en educatieve programma’s waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken. Ook moet er meer geïnvesteerd worden in de deskundigheidsontwikkeling van leraren. Volgens Mees van Krimpen, directeur van de Stichting Ict op School, kunnen scholen de verwachte groei alleen waarmaken als de overheid hoge (financiële) prioriteit blijft geven aan de integratie van ict in het onderwijs. Over het algemeen is men van oordeel dat de techniek redelijk op orde is, maar het is zaak dat het overheidsbeleid nu niet afzakt. Het inhoudelijke gebruik van ict is complexer dan de techniek, aldus Van Krimpen.
Het lijkt me dat de strekking van dit artikel een sterk politieke lading heeft, het gaat erom dat het komend kabinet opnieuw fors investeert in ICT op school. Een streven overigens dat ik van harte ondersteun. De stelling dat het gebruik dramatisch zou groeien trek in twijfel. Mijn ervaringen van de afgelopen maanden wijzen de andere kant op. De behoefte aan software en scholing in het didactisch gebruik is niet afgenomen, evenmin het dramatisch gebrek aan beide assets. Weliswaar staan de uitgevers in de blokken om ook lesmateriaal digitaal te gaan leveren maar de feitelijke realisatie ervan zal nog wel een tijdje op zich laten wachten. Uitgevers hebben veel verstand van boeken uitgeven, dat doen ze ook goed. Minder bedreven zijn ze in het ontwikkelen van aanvullend en verrijkend digitaal materiaal dat de huidige papieren methodes op allerlei manieren attractiever maakt.
Veel kennis zit in de hoofden van docenten (ook dat is educatieve content), met name ook de didactisering van inhouden uit het curriculum of ontwikkelingsvragen van kinderen en jonge mensen. Het gros is niet in staat die kennis op een andere manier in digitale contexten te gebruiken. Het ontbreekt ze aan digitale vaardigheden en de kennis ict didactisch in te zetten.
Veel docenten kopieren nog steeds en voortdurend papiertjes die oud zijn, er dus niet uitzien. Zoiets simpels als de gedachte dat je een rekenopdrachtvel ook netjes via word of xcel zou kunnen opmaken komt bij de meeste niet op. We schrijven het liever even met de hand. Niks mis mee, maar de voordelen van tekstverwerken, het aanleggen van een collectief corpus aan middelen, de esthetische waarde van goed en mooi materiaal, enz. laten we dan links liggen. Er is nog een lange weg te gaan!