De brand van woensdag 20 november in het TW/RC-gebouw van de Universiteit Twente verwoest nagenoeg het hele academische computernetwerk. De dag daarna is er alweer verbinding met internet. Op zaterdag 23 november is het netwerk zelfs weer in de lucht. Een uitzonderlijke prestatie van medewerkers, leveranciers en studenten. Waarnemend directeur Sir Bakx van het Centrum voor Informatievoorziening (CIV) reconstrueert de hersteloperatie.
Woensdag 20 november
8.30 uur Onderweg naar de universiteit zie ik dikke, donkere wolken boven het terrein hangen. Ter plekke zie ik grote vlammen uit het rekencentrum slaan. Ik heb meteen de conclusie getrokken dat alle aanwezige apparatuur, zo’n 120 servers en opslagsystemen, als verloren moeten worden beschouwd. Dit betekent dat het hele computernetwerk van de universiteit plat ligt. Werk aan de winkel; voor de komende dagen kunnen we onze borst nat maken.
10.00 uur Volgens het vastgestelde protocol roep ik het calamiteitenteam ict bijeen. We stellen een prioriteitenlijst op die we inbrengen bij het universiteitsbrede calamiteitenteam. Dat onderschrijft het belang van een snel herstel van de ict-infrastructuur. Dit blijkt nog eens uit het feit dat we in de komende dagen bij de plenaire vergaderingen steeds als eerste op de agenda staan. Onze eerste uitdaging is het operationeel maken van Surfnet, het UT-net, en de e-mail-faciliteiten voor studenten en medewerkers. Iedereen kan dan weer beschikken over internet en e-mail via onze Surfnet-aansluiting, die ook door derden wordt gebruikt.
Een geluk bij een ongeluk is dat een tweede ict-ruimte, die op 1 januari opgeleverd zou worden, direct onderdak biedt voor de noodinrichtingen. Om de risico’s te spreiden, waren we bezig onze kritische systemen op twee locaties onder te brengen. We beslissen dat de komende tijd alle werkzaamheden vanuit deze tweede ict-ruimte gaan plaatsvinden.
Met Triple P, HP, Surfnet, Cisco, KPN, Quote en andere partijen leggen we direct contact. Zij verzekeren snelle levering van de benodigde servers, netwerkapparatuur en diensten, zodat we zo snel mogelijk weer een internetverbinding hebben. Met de belangrijkste huisleveranciers hebben we een gentlemens agreement voor spoedige levering in geval van calamiteiten. Die afspraak maken ze de komende dagen helemaal waar. Ondertussen bellen andere leveranciers en troubleshooters me plat — iets waar ik niet echt op zit te wachten. Het contact met onze vaste leveranciers verloopt immers perfect.
Donderdag 21 november
Het Facilitair Bedrijf van de UT heeft met BAM en GTI inmiddels voor stroomvoorzieningen, glasvezelverbindingen en aansluitingen gezorgd. Surfnet is kort daarna operationeel, waardoor iedereen weer kan internetten. Essent en Eager Telecom zorgen voor de thuisaansluitingen (inbellen, kabelmodem en adsl). We houden studenten en medewerkers met een elektronische nieuwsbrief op de hoogte van de ontwikkelingen. In de nieuwe ict-ruimte zijn vijf parallelle teams dag en nacht bezig alles operationeel te krijgen. De volgende prioriteit wordt het herstellen van het UT-netwerk. Tussendoor regelen we de fysieke beveiliging van de nieuwe ict-ruimte. Tussen de calamiteitenbijeenkomsten in (dagelijks zijn er drie) heb ik voortdurend contact met mijn CIV-medewerkers.
Vrijdag 22 november
Vandaag worden onder meer de HP UX- en Proliant-servers en de Procurve-switches geleverd. Die zijn nodig om ons ‘netwerk van de toekomst’ met zijn gigabit-verbindingen weer in de lucht te krijgen. Triple P en HP hebben hiervoor uit heel Europa de onderdelen verzameld. In het distributiecentrum van Triple P in Enschede testen en assembleren medewerkers de servers. Met de compleet ingerichte servers en kisten vol tapes kunnen we met het herstel beginnen. Dit kost meer tijd dan gedacht. Uiteindelijk draait alles ’s avonds weer naar behoren. Gelukkig maken we structureel één keer in de week backups van het hele systeem, die we buiten het gebouw bewaren. De laatste backup is van drie dagen voor de brand. Hierdoor is relatief weinig informatie verloren gegaan.
Zaterdag 23 november
Het UT-netwerk is weer operationeel! Onze volgende uitdagingen zijn het operationaliseren van Teletop, de digitale leeromgeving van de universiteit, de administratieve systemen, het bibliothecair systeem en de rest van de productiesystemen. Ook zondag werken we hard door. Beetje bij beetje beginnen alle applicaties en systemen weer te draaien. Maandag zullen we alles een heel eind op de rails hebben.
De komende tijd
Ondanks het wonderbaarlijk snelle herstel van de ict-infrastructuur hebben we nog enkele hectische weken voor de boeg. Allereerst is daar het herhuisvesten van de opleidingen Toegepaste Communicatiewetenschap, Toegepaste Wiskunde, Wijsbegeerte en Maatschappijwetenschappen, en Bestuurskunde, die onderdak hadden in het TW/RC-gebouw.
Ook zijn we naarstig op zoek naar een locatie voor een tweede ict-ruimte. We beraden ons op de vraag of die tweede ruimte wel op het universiteitsterrein moet komen. Met een locatie buiten de campus dekken we wellicht meer risico’s af.
Achteraf kunnen we concluderen dat de rampenplannen en -protocollen hun waarde hebben bewezen. De tijd die we daarin hebben geïnvesteerd, brengt z’n geld dubbel en dwars op. Het blijven echter papieren afspraken; uiteindelijk zijn het de medewerkers, studenten en leveranciers die ik een enorm compliment moet geven. Zonder hun enthousiaste en tomeloze inzet hadden we dit in deze korte tijd nooit voor elkaar kunnen krijgen.
Sir Bakx, waarnemend directeur CIV