Spam wordt een steeds groter probleem, dat alleen aan te pakken is door te betalen voor e-mailverkeer. Dit zegt branche-organisatie voor Internetaanbieders Nlip.
Ontvangers van spam wijzen vaak naar Internetaanbieders voor de aanpak van het spam-probleem. Een recent onderzoek uitgevoerd door Heliview in opdracht van Internetaanbieder Vianetworks, toont dit ook weer aan.
Net iets minder dan de helft (48 procent) zegt dat de Internetaanbieder verantwoordelijk is voor de aanpak van spam. Iets meer dan de helft van de ondervraagden (55 procent) zegt regelmatig spam te ontvangen. In 23 procent van de gevallen is dit vaker dan tien keer per week.
Een kleinere groep (38 procent) vindt dat bedrijven zelf stappen moeten ondernemen om het probleem op te lossen. Bijna eenzelfde aantal van de ondervraagden (36 procent) geeft aan geen middelen in te zetten om spam te stoppen. Het onderzoek onder 160 mkb-bedrijven besloeg ook andere aan internet gerelateerde onderwerpen zoals het belang van een goede netwerkbeveiliging en de mogelijkheden voor uitbesteding daarvan.
Volgens directeur Hans Leemans van de Nlip rijzen de kosten voor de bestrijding van spam de pan uit. "Alleen al aan licentiekosten voor spamfilters en andere beveiligingssoftware is een kleine Internetaanbieder met vijftienduizend klanten driehonderdduizend euro per jaar kwijt. Bovendien houdt deze software bij een kritische instelling teveel en bij een losse instelling te weinig berichten tegen."
Leemans ziet de overheid zijn verantwoordelijkheid niet nemen. "Er is goede wetgeving in Nederland om spam aan te pakken, maar de opsporing van overtreders heeft bij de politie een uitermate lage prioriteit."
Hij noemt het hanteren van een zwarte lijst, met Internetaanbieders die geen stappen tegen spam ondernemen, alleen een oplossing voor de korte termijn. "Binnen de koepel van Europese Internetaanbieders praat men over de mogelijkheid om het berichtenverkeer via een beveiligd netwerk van e-mailservers te laten verlopen."
Systeembeheerders bekijken op dit moment of een dergelijk systeem kostentechnisch goed in te zetten is. Het is de bedoeling dat alleen e-mailberichten met een postzegel op dit netwerk worden toegelaten. Samen met strenge handhaving van de wet moet dit het spam-probleem indammen.