Dat Reuters een persbureau is en wereldwijd een belangrijke rol speelt bij het publiceren van financiële data is algemeen bekend. Veel minder mensen weten dat Reuters feitelijk ook een ict-bedrijf is dat zich in toenemende mate manifesteert als systeemintegrator, ook op de Nederlandse markt.
|
Het kantoor van Reuters in Amsterdam staat in Buitenveldert, op een steenworp afstand van de zuidas, waar belangrijke klanten als ABN Amro hun hoofdkantoor hebben. Jan-René Dolfing is directeur van Reuters Nederland, een positie die hij al dertien jaar bekleedt.
Reuters heeft een rijke traditie. Het werd opgericht in Londen in 1851 en is uitgegroeid tot het grootste persbureau ter wereld, met een redactie van 2500 journalisten, fotografen en cameramensen, die hun werk doen vanuit 198 vestigingen in 150 landen. Reuters geeft informatie en nieuws over veertigduizend bedrijven en heeft wereldwijd 564 duizend professionele gebruikers, waarvan 4500 in Nederland. De omzet bedroeg in 2001 5,6 miljard dollar.
Twee componenten
"In de 150 jaar dat Reuters bestaat is het persbureau uitgegroeid tot iets dat veel meer is dan alleen een persbureau", zegt Dolfing. "Wat wij doen bestaat uit drie pijlers: content, connectiviteit en technologie."
Een belangrijke activiteit is het leveren van koersinformatie en economisch nieuws. Daartoe krijgen klanten een eigen Reuters-terminal in het bedrijf geplaatst. Dolfing: "We leveren de real time koersinformatie in de volle breedte; voor onder meer de aandelenmarkten, de valutamarkten en de energiemarkten. Met alle aandelenbeurzen wereldwijd hebben we overeenkomsten, zodat we de koersen in ons systeem kunnen opnemen. Ook nieuws is van belang. Vaak hebben we alleen eerst een kop, het artikel is dan nog niet klaar. En het is echt waar: news moves markets. Je ziet koersen al bewegen op alleen een kop. Het distribueren van aandelenkoersen is overigens niet zo spannend meer: er zijn meer partijen die dat kunstje beheersen. Belangrijker is: wat ga je met die data doen?"
Volgens Dolfing zijn er met betrekking tot content twee componenten: view en do. "Enkele jaren geleden was view voldoende: de eindgebruiker krijgt koersen, data en nieuws op het scherm en gaat daarmee aan de slag. We hebben daar een do-component aan toegevoegd, zoals de mogelijkheid om financiële data te analyseren, modellen (die we ook leveren) te voeden, portefeuilles bij te houden en te handelen op de beurs."
Hoe dan ook blijft koersinformatie aan de basis staan. Dolfing: "Belangrijke afnemers van koersinformatie zijn partijen die met internet werken. Yahoo is daar een goed voorbeeld van. We leveren onze data ook aan grote banken. Deze gebruiken die gegevens in de eigen infrastructuur en leveren ze vervolgens via de eigen website aan hun eindgebruikers. Een bank kan zijn eindgebruiker al dan niet voor de informatie laten betalen. Als je jaagt op de particuliere belegger helpt het wel als je een website hebt waar ook Reuters-data op staan."
Holle frase
Met handelen kom je op de gebieden connectiviteit en technologie. Dolfing: "Wij installeren dealingrooms bij grote banken als ABN Amro en ING. Daarin draaien servers waarop onze data binnenkomen. Wij zorgen ervoor dat deze informatie beschikbaar komt binnen die dealingroom. We zorgen er ook voor dat de gegevens beschikbaar komen buiten de dealingroom maar binnen de bank, via een lan (local area network). Enkele jaren geleden hebben we Tibco Finance overgenomen, dat inmiddels volledig is geïntegreerd in onze organisatie. We maken dan ook volop gebruik van Tibco-software. We hebben eigen consultants in dienst die bij klanten verschillende systemen aan elkaar koppelen. We leveren frontoffice-systemen, backoffice-systemen en alles wat daartussen zit. Stp (straight through processing) is wat ons betreft meer dan alleen een holle frase. We hebben het dan ook over concrete projecten waarbij de voor- en -achterkant aan elkaar zijn gekoppeld."
Een goed voorbeeld hiervan is Rabo Securities, onderdeel van de Rabobank. Dolfing: ‘"Rabo Securities is een grote tussenpersoon in de aandelenmarkt. Zij krijgen van hun klanten opdracht om aandelen te kopen en te verkopen. Voorheen ging dat zo: er werd gebeld, er werd een order aangenomen, die werd handmatig in het systeem ingevoerd en naar bijvoorbeeld Euronext gestuurd. Er kwam dan een melding terug: uitgevoerd tegen deze koers. Dat werd door iemand in de middleoffice ingevoerd in het systeem en dan ging het naar de backoffice. Daar werd de portefeuille van de klant bijgewerkt en moesten nog wat andere handmatige dingen worden gedaan."
"Aan de voorkant zijn we aan de slag gegaan bij de orderinvoer. Bij de klanten staat nu een eigen Reuters-termial, Reuters Intertrade Direct. De klant geeft in dat systeem zelf de order op. Bij Rabo Securities komt die order op het scherm binnen. Je kunt inbouwen dat orders met een bepaalde grootte worden gecontroleerd en dat kleinere orders zonder interventie rechtstreeks naar de beurs gaan. Deze voert de order uit en stuurt een bevestiging terug. De order wordt gecontroleerd bij Rabo Securities en gaat rechtstreeks door naar de backoffice, waar de portefeuille automatisch op orde wordt gebracht. Met dit systeem loopt Rabo Securities nu een stuk voor op de concurrentie."
Mijlpalen
Een van de mijlpalen in de geschiedenis van Reuters is de introductie van dealing geweest. Dolfing: "Vijftien jaar geleden belden de spelers op de valutamarkten elkaar op met de vraag hoeveel de ander voor een pakket dollars wilde betalen. Wij zijn met een terminal gekomen waar de spelers hun prijzen in konden zetten. Een ander zag de prijs en ging daar op handelen, eerst nog steeds met de telefoon, later direct via het systeem zelf. Dat netwerk is enorm gegroeid en in eerste instantie het belangrijkste netwerk van Reuters geworden. De transacties die gedaan worden zijn omvangrijk, er vliegt zo honderd miljoen euro over de lijn. Daarvan wil je wel zeker weten dat die aan de andere kant van de lijn is aangekomen. Daarvoor zijn checks ingebouwd."
De content is van evident belang voor Reuters, maar een belangrijke ontwikkeling bij het persbureau op dit moment zijn activiteiten op het gebied van technologie. Dolfing: "In de dealingrooms leveren we Unix-machines in samenwerking met partijen als Sun Microsystems en Hewlett-Packard. We testen onze applicaties nu ook onder Linux. Er zijn verschillende mogelijkheden om data aan te leveren. Het kan zijn dat we bij een bank een schotel op het dak plaatsen waar een dealingroom-systeem omheen wordt gebouwd. Het kan ook zijn dat we een klant hebben die ver weg zit in Noord-Nederland en via internet aanlogt."
Bas Vlugt