Nu het duidelijk is dat de grote ict-bestedingen van bedrijven nog even uitblijven, richt de sector zich op de consument.
De editie van Amerika’s grootste computerbeurs Comdex, die gisteren begon, zal de geschiedenis ingaan als één van de zwakste van de afgelopen jaren, in ieder geval in bezoekersaantallen. Comdex-organisator Key3Media rekent op niet meer dan 125 duizend bezoekers, het historische dieptepunt van vorig jaar.
Tijdens een briefing met de pers en analisten wees Andy Neff van het Wall Street bedrijf Bear Stearns & Company erop dat veel ict-bedrijven tegenwoordig hun toevlucht zoeken in kleinere toestellen waarin hoge volumes kunnen gedraaid worden, zoals pda’s en mobiele telefoons. Tim Barajan van Creative Strategies ziet daarin meteen ook het bewijs dat informaticaproducten steeds meer ons leven beheersen. En hij was niet de enige die de kreet ‘digital lifestyle‘ hanteerde. "Op dat vlak hebben we dit jaar ook meer innovatie gezien dan in de laatste zeven jaar," aldus Barajan. "Technologie is vanuit het bedrijf doorgedrongen tot in het leven van iedere burger." De bewijzen: vorig jaar werden in de Verenigde Staten niet minder dan acht miljoen digitale camera’s verkocht. Tegen 2005 zal de helft van de Amerikaanse gezinnen over zo’n fototoestel beschikken. Dvd is dankzij de kooplustige consument de snelst groeiende digitale technologie uit de computergeschiedenis geworden. Volgens Barajan zal de herschrijfbare dvd binnenkort de traditionele video uit de huiskamer verdringen.
Ook David McQueeney van IBM ziet de consument als de stuwende kracht in de ict-industrie. "Waar leveren we onze krachtigste chips? In de spelletjescomputers en -consoles, niet in de bedrijfsservers." Bij al dit digitale geweld in de huiskamer plaatste analist Joe Levy (tevens oprichter van CIO Magazine) toch wel één kanttekening: computers moeten betrouwbaarder worden. "Hoe komt het dat ik mijn pc drie keer per dag moet rebooten? Dat hoef ik toch nooit met mijn magnetron?"
Opvallend ook tijdens deze pre-briefing voor de pers: op geen enkel moment werd iets over beveiligingsproducten gezegd. Vorig jaar, amper twee maanden na de aanslagen van 11 september, was dat een hot topic, nu was beveiliging opnieuw het ondergeschoven kindje dat het altijd geweest is.