Umts-bedrijven weten nog niet of ze geld kunnen verdienen aan draadloze netwerken gebaseerd op het 802.11-protocol. Starters profileren die netwerken als wegbereider voor umts-diensten. In Nederlands zijn niet-commerciële varianten in opkomst, die op kleine schaal concurreren met dsl-aanbieders.
802.11-bedrijfsplannen Piet Grootenboer, adviseur bij Logica, ziet drie mogelijke bedrijfsplannen. Volgens de adviseur, die eerder bij Ericsson de introductie begeleidde van telecomaanbieders Libertel en Telfort, kunnen bedrijven zich concentreren op de ‘niche’. Dat zijn in 2006 wereldwijd zo’n twintig tot dertig miljoen zakelijke 802.11-gebruikers. Het zijn gebruikers die veel op reis zijn, en in hun hotels en op het vliegveld nog hun computer of handheld willen gebruiken. Een tweede kans is er voor aanbieders die zich richten op zowel zakenmensen als consumenten. Die markt telt in 2006 volgens Grootenboer wereldwijd dertig tot vijftig miljoen gebruikers. Als voorbeeld noemt hij Telia, dat in Zweden bezig is met het uitrollen van 802.11-diensten. In het derde scenario vindt er massale toepassing van 802.11 plaats. In dat geval gebruiken in 2006 gebruiken negentig miljoen mensen hun computers, laptops en handhelds draadloos. "Dan wordt het een netwerk van netwerken." |
Het verst gevorderd lijkt de stichting Wireless Leiden, die met een eerste vijf draadloze knooppunten een lokaal netwerk aanlegde. Woordvoerder Huub Schuurmans ziet in de opkomst van 802.11 geen bedreiging van umts. "Het grote verschil is de kwaliteit van de service. Met umts heeft een aanbieder het alleenrecht op een bepaalde frequentie die landelijk dekking biedt." Een 802.11-netwerk is volgens hem wel interessant voor internet-aanbieders, die zo goedkoop de laatste mijl kunnen overbruggen. "Technisch is 802.11 fascinerend. En wat prijs betreft is het niet te kloppen."
Handig
Commerciële aanbieders zien als een van de mogelijke nadelen dat ze met erg veel andere partijen prijsafspraken moeten maken over ‘roaming’, het gebruik van elkaars netwerk. Dat bleek onlangs op een bijeenkomst in Amsterdam van de Telecom Society. Deelnemers betwijfelden daarnaast of consumenten een dienst accepteren die niet altijd perfect zal werken.
Positief over commerciële 802.11-mogelijkheden is Michiel van Kuijken. Hij is mede-oprichter van het bedrijfje Aervik dat in Nederland draadloze netwerkdiensten wil aanbieden, onder meer in hotels en wegrestaurants. Volgens hem raken mobiele gebruikers door het 802.11-netwerk juist gewend aan draadloze internettoegang op kantoor, thuis of rond wifi-hotspots, wat de introductie van umts-diensten vergemakkelijkt. "Mensen denken: dit is handig."
Gijs Hillenius