De Britse ict-dienstverlener Logica koopt de Brits-Nederlandse concurrent CMG voor 795 miljoen euro (512 miljoen pond). Het nieuwe bedrijf, met een gecombineerde omzet in 2001 van 3,35 miljard euro, kan zich meten met de top van Europese dienstverleners.
De nieuwe organisatie wordt geleid door topmannen van zowel CMG als Logica.
Logica-voorman Martin Read krijgt de dagelijkse leiding in handen. CMG-bestuursvoorzitter Cor Stutterheim wordt bestuursvoorzitter zonder portefeuille, hij wordt bijgestaan door Helmut Marnsch, vice-bestuursvoorzitter. Financiële topman van de nieuwe organisatie is Seamus Keating.
"De twee bedrijven hebben eigenlijk opvallend weinig overlap", vindt Alistar Crawford, de nieuwe directeur voor het vasteland van Europa. In de top-20 van klanten van beide bedrijven staan slechts vier dezelfde namen, waaronder de reuzen Shell en Vodafone.
De twee fusiepartners verwachten samen per jaar 94 miljoen euro te kunnen besparen. De helft hiervan wil het nieuwe bedrijf eind 2003 gerealiseerd hebben, de andere helft uiterlijk een jaar later.
Het grootste deel van de besparingen ontstaat door te snijden in de personeelskosten. Het bedrijf stelt dat het aankan met 6 procent minder arbeidsplaatsen; 1400 medewerkers zullen moeten omzien naar ander werk. "De overgebleven 94 procent kan zich erop verheugen te werken bij een sterker bedrijf."
Kosten fusie
De twee bedrijven zullen echter eerst zo’n honderdvijftig miljoen euro moeten uitgeven om de fusie te voltooien. Volgens Keating gaat 94 miljoen euro op aan de personeelsreductie en kost het reduceren van onroerend goed zo’n 30 miljoen euro. Advocaat, bank- en boekhoudkosten nemen naar schatting nog eens 30 miljoen euro in beslag.
Of in Nederland kantoren andere vestigingsplaatsen moeten vinden, is nog niet bekend. Het hoofdkantoor blijft in Londen. Stutterheim: "Maar ik houd ook mijn bureau in Hoofddorp".
De vakbonden hoeven niet te verwachten dat ze voor de fusie vaak geraadpleegd worden. Gevraagd of hij de bonden en de ondernemingsraden betrekt bij de onderhandelingen, reageert Cor Stutterheim kortaf: "We hebben alle relevante partijen ingelicht. De ondernemingsraden hebben het recht om wie ze maar willen als adviseur bij het proces te betrekken. We hebben hen gevraagd aanbevelingen te doen."
Vakbond De Unie gelooft overigens niet in een succesvolle samenwerking tussen de twee ict-dienstverleners. Paul ten Brink: "De it-markt is slecht en zowel CMG als Logica presteren matig. Ik heb altijd op school geleerd dat min één plus min één min twee is."
Concurrentie
Logica CMG meent de concurrentie aan te kunnen met Ericsson en Nokia. De fusiepartners verzorgen nu 50 tot 75 procent van de ‘short messaging’-diensten (sms); Ericsson heeft echter de markt in handen voor ‘multimedia messaging’-diensten (mms), de nieuwe vorm van sms. "In tegenstelling tot hen leveren we geen mobieltjes", erkent Peter Maathuis, directeur Communicatie. "Maar we zijn nu wel de grootste onafhankelijke partij op die markt. En de telecombedrijven balen ervan dat ze door Nokia en Ericsson gedwongen worden voor alle diensten met hen in zee te gaan."
Gijs Hillenius