De fusie tussen de Britse ict-dienstverlener Logica en de Brits-Nederlandse concurrent CMG kost ruim 1400 arbeidsplaatsen. Logica koopt CMG voor 795 miljoen euro (512 miljoen pond).
Het is nog onbekend hoeveel ontslagen er in Nederland vallen. De fusie vormt Europa’s op twee na grootste ict-dienstverlener, zo meldt financieel persbureau Bloomberg.
Logica betaalt met 0,4827 aandeel voor ieder CMG-aandeel. Financieel topman van Logica, Seamus Keating, stelt dat het nieuwe bedrijf met 6 procent minder personeel uit kan. De twee bedrijven samen hebben 24 duizend medewerkers. Het nieuwe bedrijf, met een gecombineerde omzet in 2001 van 3,35 miljard euro, kan beter concureren met EDS en Cap Gemini.
Meer informatie over de fusie kunt u lezen in deComputable van 8 november 2002.
De bron van bovenstaand artikel is de Logica topman zelf en bevat geen oordeel van de Computable redactie; het kan niet objectiever.
De vraag hoe, waar, wanneer er personeel ontslagen gaat worden is dit stadium niet relevant en zal in een later stadium worden ingevuld. Tegen de tijd dat bekend gaat worden kan je als CMG medewerker maar beter niet op de bank zitten, want anders ….
De fusie ligt blijkbaar nogal gevoelig bij de gemiddelde CMG-er. Hun loyaliteit vind ik bewonderenswaardig, maar vaak is het makkelijker als buitenstaander een trend te signaleren dan wanneer je er zelf middenin zit. Ik zie het als een logische stap richting minder aanbieders in de markt (zie gartner prognose) en dat dat banen (overhead) gaat kosten is een logisch gevolg. Ik wens de nieuwe combinatie veel succes.
1400 banen, zouden het er misschien iets meer kunnen zijn? We praten natuurlijk over een fusie, een fusie die ingegeven is door? Wie het weet mag het zeggen…Het toverwoord SYNERGIE zal waarschijnlijk gebruikt zijn om deze fusie (overname) te rationaliseren. Aangevuld met kreten over concurrentie positie, marktaandelen enzovoorts is dit verkocht naar de eigen achterban….Macht kan ook een belangrijke motivatie zijn geweest om deze deal door te zetten.
De gecombineerde onderneming heeft een gezamelijke omzet van 3,1 miljard euro (volgens een persbericht) dit realiseren zij met 24.000 medewerkers. De gemiddelde omzet is derhalve 129.266 voor een pur-sang body shopper is dit ruim voldoende om riant te overleven, echter waarschijnlijk zit hier veel inkoop-verkoop (handel) in en veel licentie-verkoop hierdoor dan wordt het plaatje compleet anders. Wat is de omzet nu en wat is prognose voor de komende 12 maanden?
Wie weet wat de leverage is? Hoeveel ondersteunende mensen op hoeveel declarabele mensen? Ik schat, maar dat kan ik niet onderbouwen dat dit op dit moment in zijn geheel genomen 1 op 4 is, wie het weet mag het zeggen. Mocht dit zo zijn dan zijn die 1400 banen slechts het topje van de ijsberg en zal het waarschijnlijk gaan om veel meer banen als de bankzitters hierin meegenomen worden.
80% van de fusies mislukt (McKinsey, KMPG, etcetera) waarom denken ze dat dit wel lukt?
Die 1400 worden er iets meer.
Laten we elkaar nou niet voor de gek houden. Niets menselijks is zelfs ons IT-ers vreemd en er is geen beter vermaak dan leedvermaak. Wat meehelpt is natuurlijk ook dat sommige (let wel: sommige) CMG-ers vroeger wel erg hoog van de toren bliezen op barbeque’s, feestjes en in sportkantines.
Daarom is ook een TV programma als “Idol” populair. Je ziet een jury hard maar eerlijk oordelen, de betrokkenen zelf verongelijkt, zonder enige zelf-reflectie reageren en thuis kijken we lekker toe.
Beste computable lezers,
Het is erg grappig om deze discussie over de fusie van CMG en Logica te volgen.
Ik zie een aantal reacties waarin Computable een (terechte) veeg uit de pan krijgt over de negatieve berichtgeving over CMG. Computable heeft inderdaad artikelen gepubliceerd die een hoog ‘vakbondsgehalte’ hebben. Jammer dat er hierdoor zelfs onwaarheden in deze artikelen staan. Ik ga er niet verder op in. Computable moet zich hier zelf maar op beraden.
Ik zie ook reacties die de stappen van CMG afkraken, benadrukken dat er mogelijk weer ontslagen vallen (vooral triest voor degenen die het betreft; maar misschien wel gezond voor het gecombineerde nieuwe bedrijf). Natuurlijk valt het woord ‘uitzendbureau’ weer. CMG zal waarschijnlijk wel weer gebruik maken van bijlage B van het ontslagbesluit. Dit soort meningen worden vaak geuit door mensen die op een minder leuke manier weggegaan bij een bedrijf, en zijn nauwelijks serieus te nemen.
En er zijn natuurlijk de genuanceerde meningen, zoals die van Jan en Wouter (bravo!).
Misschien kunnen we ons meer op de feiten richten: De voorgenomen fusie wordt ingegeven door allerlei voordelen, zoals een bredere klantenkring, betere concurrentiepositie, aanvullende dienstverlening, etc. En ja, in een moeilijke markt zoeken IT bedrijven naar oplossingen die voor continuïteit en winstgevendheid zorgen. Ongeveer alle IT-dienstverleners en telecombedrijven doen dit soort stappen, de kranten staan er vol van (ik maak me eigenlijk meer zorgen over de bedrijven waar je niets van hoort…).
Door te fuseren ontstaat in hoofdkantoren en stafafdelingen vaak een overschot aan personeel, simpelweg omdat er nu veel dubbele functies en afdelingen zijn. Daar zit natuurlijk de mogelijke besparing, ook voor CMG en Logica in dit geval.
De directies van beide bedrijven hebben aangegeven op termijn een kostenbesparing van 6% te zien, vooral op personeelsgebied. In de berichtgeving in de pers heeft iemand dit percentage losgelaten op 24000 werknemers van de combinatie, en jawel: daar komt toevallig precies ruim 1400 uit (ja inderdaad 1440). Conclusie: CMG ontslaat 1400 medewerkers. Natuurlijk zullen er medewerkers worden ontslagen, maar hoeveel is de vraag. Een secretaresse van de CMG academie (trainingscentrum van CMG) kan immers gewoon aan de slag bij een van de andere vestigingen als daar ruimte is. Zo zijn er veel meer mogelijkheden voor herplaatsing, zeker in het gecombineerde bedrijf LogicaCMG.
Kortom: er wordt een zorgvuldig proces gestart om herplaatsingsmogelijkheden te zoeken en te benutten.
En volgens anoniem mislukt 80 % van alle fusies. Heb je dit cijfer ergens vandaan of doe jij ook aan stemmingmakerij? Fusies zijn zeer lastige processen, vooral door de aanwezige cultuurverschillen en het gevoel de eigen identiteit te verliezen.
Je kunt het ook anders benaderen, als je dat aandurft: door een dergelijke fusie ontstaat een groter, sterker bedrijf met een grote klantenkring en een sterk productenportfolio. Voor de lange termijn een belangrijk punt. De culturen zullen naar elkaar toegroeien, er ontstaat een nieuw bedrijf met een nieuwe identiteit, en met veel uitdagingen voor de toekomst. Dus ook uitdagingen voor de medewerkers.
Als CMG’er zie ik de komende tijd natuurlijk ook veel onzekerheden op me af komen. Blijft mijn functie bestaan? Houden we de aspecten aan de cultuur die ik zo prettig vindt? Sluiten onze ideeën over het vakgebied aan bij die van onze nieuwe collega’s? Wordt onze vestigingsplaats anders? Wordt het gevoerde personeelsbeleid anders?
Maar ik maak me niet al te veel zorgen. Na een periode van onzekerheid en veranderingen ontstaan er weer nieuwe kansen en uitdagingen. En daar kijk ik graag naar uit.
Los van dit alles vind het overigens uitermate triest dat enkele van mijn collega’s moeten worden ontslagen door structurele overcapaciteit. Ik wens hen graag veel succes om snel een baan te vinden.
Zullen we proberen de discussie inhoudelijk te houden?
Kleine bedrijven gaan koppie onder omdat blijkt dat grote bedrijven hen afhankelijk hebben gemaakt. Grote inhuur- of bouwprojecten worden aan “preferred suppliers” geschonken. Zogenaamde centralisatie. Het heeft de inhuurders nooit geld bespaard, want de gehele werking van concurrerende prijzen valt weg. Gevolg van deze fusie wil ik in dit perspectief niet eens bedenken. Een enorm groot bedrijf dat bedenkt nog meer mee te kunnen doen in het streven naar een machtspositie zou toch menig eindgebruiker op de bol moeten doen krabben. Hoeveel korter kan een “short-list” ? Wanneer gaan de partijen eens nadenken over het fenomeen marktwerking en in mijn overtuiging werkt dit voor alle partijen NIET. De dupe ? De steeds meer betalende eindgebruiker (en die verhaalt het op de consument) en de automatiseringsmedewerker (die ook consument is). Dat noemen we “sandwich”.
Ik hoop dan ook dat deze luchtbel heel snel uit elkaar spat en dat CMG-ers beseffen dat ze in een luchtballon geplaatst zijn.
hello iedereen, jammer is dat er vaak – weer door computable – zo onnadenkend wordt gereageerd. die 6% is een statistisch gegeven en is afhankelijk vna de lean-en-mean-heid van de twee samen te voegen organisaties. CMG heeft heel erg veel overheid en DAAR zullen naar verhouding veel van de bezuinigingen te halen zijn! Logica heeft veel ‘vet’ in de UK, dus zal DAAR veel te ‘besparen’ zijn.
dergelijke fusies zijn op termijn vaak (niet altijd) gunstig voor beide origanisaties. Alle ‘sociale vangnetten’ die in grote organisaties zijn ontstaan worden opgepoetst! Met andere woorden, veel ontslagen vallen daar waar mensen geen waarde meer hadden voor de organisaties maar die wel geduld werden om allerlei verkeerde redenen!! Pijnlijk, nuttig en voor de lange termijn: beter!
Dergelijke analyses zou ik graag van een kwaliteitsvakblad willen zien in plaats van ze zelf te moeten plaatsen!
Weer een bewijs dat computable wel erg lang heeft kunnen drijven op de advertentieinkomsten van bedrijven als CMG(!!!) en nu gedwongen wordt zn eigen (kwaliteits)broek op te houden….
hij zakt al aardig af, trouwens…..
Er zitten binnen de IT branche veel mensen op de bank, mede door de enorme belachelijkke groei de afgelopen groei de afgelopen jaren.
Nu wordt er zo over deze mensen gedacht (“info Wout)
“Veel ontslagen vallen daar waar mensen geen waarde meer hadden voor de organisaties maar die wel geduld werden om allerlei verkeerde redenen!! Pijnlijk, nuttig en voor de lange termijn: beter!
Ik vraag me af hoe dit bij die mensen overkomt
Bah
Natuurlijk had ik een duidelijke bron vermelding moeten plaatsen, bij deze:
Taking a Byte out of M&A Failure., By: Bailey, Kimball, CMA
Management, May2001, Vol. 75, Issue 3
Why mergers fail., By: Bekier, Matthias M., Bogardus, Anna J., Oldham,
Tim, McKinsey Quarterly, 2001, Issue 4
The Acquisition Process as a Learning Process: Evidence from a Study of
Critical Problems and Solutions In Domestic and Cross-Border Deals., By:
Very, Philippe, Schweiger, David M., Journal of World
Business, Spring2001, Vol. 36, Issue 1
Titanic Failures., By: Stein, Tom, Mowrey, Mark, Red
Herring, May2002, Issue 113
Al deze publicaties (CMA en Titanic zijn niet wetenschappelijk) zijn ook te vinden op het Internet. Had niet meer tijd om meer artikelen te reviewen en te controleren of deze ook via een gewone search engine op te vragen zijn. Het 80% verhaal is hiermee niet gevalideerd maar dat onderzoek heb ik nog ergens liggen en zal dit nog even opzoeken voor de juiste bron vermelding.
Veel plezier ermee en oordeel zelf maar
Hoe staat het eigenlijk met de rechtgang omtrent de bijlage-B (uitzendbureau clausule) zoals door cmg is gebruikt in noordnederland???
hebben ze geliijk gekregen???
Waarom hoor ik daaaaaar niks meer over????