Siemens is uit op een aanzienlijk marktaandeel in de Amerikaanse gsm-markt. De Duitse fabrikant lanceert deze week in New York vijf speciaal voor de Amerikaanse markt ontwikkelde gsm’s.
Siemens doet dit op het ogenblik dat de Amerikaanse gsm-markt nog in zijn kinderschoenen staat. Op die manier hoopt de Duitse fabrikant net op tijd een graantje mee te pikken van deze snel groeiende markt. Volgens een onderzoek van de Yankee groep zouden tegen 2006 in de Verenigde Staten alleen al zo’n 200 miljoen gsm-gebruikers actief moeten zijn. De Verenigde Staten is nog een van de weinige landen ter wereld waar nog overwegend beroep wordt gedaan op de verouderde tdma-technologie. De Amerikanen zien echter in dat die technologie relatief snel wordt overgenomen door de gsm: op dit ogenblik maakt de gsm-technologie meer dan 65 procent uit van de wereldwijde draadloze telefonie.
Siemens beweert zijn succes in Europa en Azië dunnetjes te kunnen overdoen in de VS. Het heeft daartoe drie belangrijke partners gevonden, namelijk AT&T Wireless, T-Mobile en Cingular Wireless. Beide operatoren zijn op dit ogenblik al afnemer van Siemens tdma-telefoontjes. Een van de toestellen waarmee Siemens de VS wil veroveren, wordt ook in Europa gelanceerd. De S55, die in de VS S56 zal heten, is een mms- en Bluetooth-gsm die kan worden uitgerust met een afneembare camera met flash. De camera is omwille van de geïntegreerde flash een uniek gegeven, aldus Siemens. Siemens kan helaas nog niet vertellen wat het toestel moet gaan kosten. Wellicht ligt het nog voor de kerst in Europa in de schappen, maar in januari of februari pas in de VS en in Azië.
Waar Siemens qua marktaandeel precies naartoe wil, is onduidelijk. De campagne die Siemens in de VS voert is in elk geval van een ongeziene omvang. Over het kostenplaatje van het marketingplan houdt Siemens de lippen stijf op elkaar. Het geeft wel toe dat het op dit ogenblik geen noemenswaardig marktaandeel op de Amerikaanse mobiele telefoniemarkt heeft.