Zoals verwacht kondigden Microsoft en Siebel gisteren een samenwerkingsovereenkomst aan rond de .Net ontwikkelomgeving van Microsoft. De geruchten dat Microsoft een minderheidsaandeel in Siebel zou verwerven, zijn intussen de kop ingedrukt.
Op de Siebel gebruikersconferentie in Los Angeles kondigde ceo Tom Siebel aan dat zijn bedrijf 250 miljoen dollar gaat investeren in de samenwerking. Dat geld moet gebruikt worden om de Siebel-programmatuur te laten draaien op .Net en om deze strategie te promoten. In ieder geval zou de toepassing een stuk meer de Microsoftlook & feel moeten uitdragen. De softwarereus investeert eveneens in de samenwerking, maar maakte geen bedragen bekend. Wel gaat het meehelpen aan de ontwikkeling van het Universal Application Network (UAN) van Siebel, een concept dat het voor bedrijven makkelijker moet maken toepassingen te integreren. Microsoft zal zijn BizTalk Server integratiesoftware aanpassen zodat het UAN ondersteunt.
Vorige week werd door Amerikaanse analisten het gerucht gelanceerd dat Microsoft in het kader van deze samenwerking ook een minderheidsaandeel zou verwerven in Siebel. Dat gerucht werd echter door beide partijen ontkend.
Analisten zien in de samenwerking vooral een goede zet voor Microsoft, dat hiermee steun krijgt van een heel belangrijke partij in de zakelijke markt. Volgens Jeff Comport van Gartner Group heeft het merendeel van de toepassingsleverancier tot nu toe maar halfslachtige ondersteuning toegezegd. Comport wijst erop dat gebruikers pas in 2004 de eerste gevolgen zullen zien van deze samenwerking, wanneer er een goede integratie is tussen de functionaliteit van Siebel, Office en Outlook. Klanten die willen vermijden Microsoft-technologie op hun desktop te krijgen, kunnen beter naar een andere leverancier dan Siebel uitkijken, zegt Gartner.
Iek van Cruyningen, in Londen analist bij zakenbank HSBC, vindt de bekendmaking geen nieuws. De twee werken al jaren samen en het crm-pakket van Siebel werkt nu al goed met Microsofts Active X. “De overstap naar .Net is dan zo groot niet.”
Voor Siebel is de stap belangrijk om Microsoft als concurrent op afstand te houden. Enkele maanden terug dreigde Microsoft de samenwerking met het crm-bedrijf te stoppen, aldus de analist, om vervolgens het eigen crm-product op de markt te brengen. Het bedrijf moet de markt al delen met enkele geduchte concurrenten zoals SAP, Oracle en PeopleSoft.
Voor Microsoft is het volgens Cruyningen daarnaast belangrijk dat eindelijk een bekende softwareleverancier kiest voor het .Net-platform. “De andere stappen in Java.”
De afgelopen weken moest Siebel zich verdedigen tegen mopperende klanten. Uit Amerikaans onderzoek eind september onder 23 Siebelklanten zou blijken dat een meerderheid ervan ontevreden is over het geleverde. Volgens de crm-leverancier is het onderzoek niet representatief.