Er zit veel meer informatie in het eigen bedrijf dan waar topmanagers over beschikken. Hierdoor neemt meer dan de helft van hen beslissingen op ’buikgevoel’. Dat blijkt uit een onderzoek van SAS Nederland.
Het onderzoek werd uitgevoerd in de maanden juli tot september door Research International, in opdracht van SAS Nederland. De marktonderzoeker polste 135 Nederlandse topmanagers op bestuursniveau en ondervond dat 36 procent van hen de belangrijke delen van de eigen organisatie niet kent.
De meerderheid van de respondenten heeft daarom behoefte aan meer informatie, en beseft dat er veel meer informatie in de eigen organisatie zit dan waar zij over beschikken. Meer dan de helft van de topmanagers zegt beslissingen op ’buikgevoel’ te nemen, zonder over voldoende inzicht te beschikken.
Momenteel heeft 46 procent van de topmanagers tweewekelijks of minder frequent inzicht in de eigen financiële situatie. Ruim 60 procent van de topmanagers geeft aan dit vaker te willen: wekelijks, dagelijks of real time.
Ondanks het feit dat opdrachtgever SAS Nederland leverancier is van business intelligence-applicaties, en derhalve gebaat bij de uitslag van het onderzoek, maakt het rapport ook enkele kanttekeningen. De topmanagers geven aan dat nadelen, zoals lange implementatietijd, kwetsbaarheid tijdens de overgang of een aanzienlijke aanpassing voor de eigen mensen, de beslissing om systemen te verbeteren en te integreren beïnvloeden.
Paul Zeebregts