Steeds meer bedrijven kiezen ervoor het tijdrovende beveiligingswerk uit handen te geven aan gespecialiseerde dienstverleners. Deze vorm van outsourcing groeit snel, en Nederland is een belangrijk centrum van dergelijke activiteiten. De traditionele helpdesks vormen, wanneer een klant goede ervaringen heeft met de dienstverlener, een goed uitgangspunt voor het doorgroeien naar zwaardere en ingrijpender vormen van outsourcing.
Nederland is vanwege zijn grote aantal meertalige inwoners al jaren een zeer gewilde vestigingsplaats voor internationale help desks, call centers en andere service-centra. Vooral de regio Amsterdam kent een hoge concentratie van dergelijke bedrijven. Steeds vaker wordt het traditionele dienstenpakket uitgebreid met het aanbieden van managed security services.
Een van de dienstverleners waar deze ontwikkeling te zien is, is Unisys. Dit bedrijf heeft op op Schiphol-Rijk zijn Europese service center gevestigd, waar klanten uit heel Europa zonder dat zij weten waar ze naartoe bellen in hun eigen taal te woord worden gestaan. Het portfolio is onlangs uitgebreid met managed security services, omdat een Franse klant het liefst gebruik wilde maken van een service center in Europa, in plaats van het bestaande Unisys center in de Verenigde Staten. Volgens Unisys spelen dergelijke irrationele psychologische overwegingen vaak een belangrijke rol bij beslissingen rond outsourcing.
Flatgebouw
De grootste bedreiging komt voort uit hackers en virussen. Hoewel Unisys hierover geen cijfers wil geven, blijkt in het managed security center dat er dagelijks hackers pogingen doen om in te breken. Het is te vergelijken met een flatgebouw waar voortdurend iemand langs de deuren gaat om te voelen of ze open zijn. Maar ook meer prozaïsche taken behoren tot de managed security services, die echter veel tijd zouden kosten als bedrijven het in eigen hand zouden houden. Gemiddeld vergeet tien procent van de medewerkers van een bedrijf wel eens zijn password, zodat ze een beroep moeten doen op de helpdesk. Bij een onderneming van 40.000 medewerkers ia dat al gauw een flinke belasting. Hetzelfde geldt voor het aan- en afsluiten van medewerkers, wat bijvoorbeeld bij een verloop van 15 procent veel tijd kost, en vooral bij het afsluiten van vertrekkende medewerkers op tijd moet gebeuren. Want nog steeds vormen medewerkers, en met name vertrekkende medewerkers, een belangrijk veiligheidsrisico.
Kostenbesparing
De hoge kosten die het effectief beveiligen van data en netwerken met zich meebrengt, in combinatie met de sterk toegenomen aandacht voor beveiligingsvraagstukken, zorgen voor een flinke groei van het uitbesteden van beveiliging. Onderzoeksbureau InStat voorspelt een sterke stijging van managed security services, een trend die vorig jaar al is ingezet. Op dit moment maakt security consultancy nog het grootste deel uit van managed security services, maar in 2006 zal dat zijn omgeslagen naar daadwerkelijk beheer op afstand. InStat verwacht dat de markt voor het uitbesteden van security over vier jaar wereldwijd een omvang zal hebben van 4,9 miljard dollar.
Een kanttekening bij de groei van managed security services is wel dat het volledig uitbesteden van alle veiligheidsmaatregelen op grote weerstand stuit. In eerste instantie zijn het firewalls en bescherming tegen virussen die aan derden worden toevertrouwd. Het grootste deel van de klanten van dienstverleners bevindt zich in het segment van de ondernemingen met 1.000 tot 5.000 medewerkers. Ondanks dat zij tot in 2006 het leeuwedeel van de markt zullen blijven uitmaken vindt momenteel de snelste groei van security-outsourcing plaats op de MKB-markt, omdat daar zowel personeel als ervaring vaak volledig ontbreken.
Marco van der Hoeven