Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Hoe kom je goedkoop aan je spullen? Waarom geen deltaplan tegen cybercriminaliteit? Hoeveel spam gaat er in een mailbox? Wanneer krijgen we nu een Eu-domeinnaam? Wat is helemaal uit?
Hoe kom je goedkoop aan je spullen?
… je eigen boedel opkopen bij de curator. Dat is ongeveer wat KPN aan het doen is. Uit de failliete boedel van de joint venture KPNQwest koopt KPN weer een respectabel internationaal glasvezelnet bij elkaar. KPN sloot na de zomer successievelijk deals met de curatoren in Nederland, Duitsland en Engeland. Wat KPN betaalde wordt angstvallig geheim gehouden, maar veel zal het niet zijn. Terwijl de aanlegkosten meer dan 300 euro per meter bedragen, was de overnameprijs dit voorjaar door overcapaciteit en faillissementen al tot eentiende daarvan gezakt. Dat kan alleen maar minder zijn geworden. Het kan verkeren. Niet zo lang geleden was KPNQwest de trotse eigenaar van 25000 kilometer glasvezel in Europa en verzorgde het een kwart van het Europese ip-verkeer. De marktwaarde van het concern was op het hoogtepunt ruim 40 miljard dollar. De uitverkoop van het netwerk is bijna klaar. KPN aast ook nog op de laatste restanten: België en de Atlantische kabelverbinding met de VS. Zou KPN toch nog eens een handige ondernemer worden, nu het niet meer met de geldbuidel kan wapperen?
Waarom geen deltaplan tegen cybercriminaliteit?
… omdat de troonrede te vroeg kwam. Of Bush sprak te laat; het is maar hoe je het bekijkt. Bush introduceerde woensdag zijn ‘National strategy to secure cyberspace’. Gezien de voortvarendheid waarmee dit kabinet zich bij monde van De Hoop Scheffer achter een eventuele Amerikaanse aanval op Irak schaarde, mag je ook verwachten dat Bush’ nieuwste antiterrorisme plannen onmiddellijk geadopteerd worden in Den Haag. Jammer genoeg was de troonrede al uitgesproken.
Op het e-deltaplan zullen we dus nog even moeten wachten. Dat is misschien maar goed ook, want je raakt snel aan de privacy van burgers en je jaagt burgers en bedrijven snel op kosten. Aan de andere kant zou de overheid best eens een wat actiever veiligheidsbeleid kunnen voeren. Dan heb ik het niet alleen over de beveiliging van de eigen infrastructuren, maar ook over het opvoeden van alle burgers en bedrijven die deelnemen aan de online samenleving. Waarom wel regelgeving die verplicht je auto op slot te doen en je aan de maximumsnelheid te houden, maar geen verplichting virusscanners en firewalls te installeren. Als we dat nu eens in het Normen en Waarden debat opnamen?
Hoeveel spam gaat er in een mailbox?
… volgens onderzoekers heel veel. Werd ik een jaar geleden nog wel eens meewarig aangekeken als ik spam een serieus probleem noemde, nu bieden de onderzoeksbureaus tegen elkaar op om de verschrikkingen van spam te schetsen. Volgens sommige bronnen bestaat inmiddels al bijna veertig procent van alle e-mailverkeer uit ongewenste reclame. Hoe het ook zij. Duidelijk is in ieder geval dat de hoeveelheid ongewenste reclamemail zeer snel toeneemt. Tachtig procent van alle verkeer op de Hotmail-servers zou inmiddels reclame zijn. Dat levert op 110 miljoen Hotmail-gebruikers per dag zo’n miljard ongewenste e-mailtjes op. En dat terwijl de MSN-dienst zelf actief nog junkmail tegenhoudt.
Terwijl de spam-zaak tussen Xs4all en directmailbedrijf Ab.Fab inmiddels de Hoge Raad heeft bereikt, moeten we constateren dat regelgeving nauwelijks zal helpen. Het gros van de mailtjes bestaat namelijk uit een onoverzienbare diarree van verkooppraatjes voor porno, leningen en medische wondermiddelen die anoniem worden verzonden. Vorige week werden er bij de ‘nette’ Amerikaanse directmailer Lyris misschien wel twee miljoen e-mailadressen gestolen. Die klanten worden nu bestookt met spam. Daartegen procederen is dweilen met de kraan open.
Wanneer krijgen we nu een Eu-domeinnaam?
… binnenkort, tenminste. De kroon op de Europese integratie is niet, zoals elke it-er weet, de introductie van de euro maar die van de .eu-domeinnaam. Hoewel sommigen van ons zich al jaren geleden hebben bezondigd aan een ‘voorregistratie’ wordt het wel 2003, voordat het zover is. Binnenkort wordt er een registratieorgaan (Registry) aangesteld, dat op zijn beurt ‘registratieagenten’ gaat aanwijzen die de domeinnamen binnen Europa mogen verkopen. Vorige week liet Brussel een oproep uitgaan aan kandidaat-uitbaters om zich te melden. Dat mogen alleen nonprofit-organisaties zijn. Al degenen die zich bij een goochem internetbedrijfje alvast meenden van een eu-domeinnaam te hebben verzekerd, kunnen maar beter opletten. Het fenomeen voorregistratie bestaat namelijk niet.
Wat is helemaal uit?
… kennismanagement. Niet meer gebruiken die term. Volstrekt passé. U maakt zichzelf zeker als leverancier tot de risee van de industrie. De it-industrie stopt graag oude wijn in nieuwe zakken. Dat kan goed, als je die er maar op tijd weer uithaalt. Je moet gevoel hebben voor de ‘hype-cyclus’. Een aantal jaren terug was kennismanagement een nieuwe zak. Een mooi vaag begrip dat voordien was voorbehouden aan academici en duurbetaalde consultants. Ineens zag de software-industrie er wat in. Lotus voorop. Vergezeld van dure seminars met lezingen over expliciete en impliciete kennis en de moeilijke weg van data naar informatie naar kennis, werd bestaande waar weer eens op heel andere manier onder de aandacht gebracht. Heel veel softwareproducten bleken ineens tools voor kennismanagement te zijn, of het nu programma’s voor zoeken, samenwerken, workflow-functies, documentbeheer, ‘datamining’ of ‘business intelligence’ (nog zo’n hype woord) waren. Ja zelfs MS-Office bleek op de keper beschouwd eigenlijk een kennistool te zijn. Het bedrijf wat zich het meest roerde in de zogeheten ‘KM’ markt was IBM, dat daartoe dochter Lotus inzette. Maar wat blijkt? KM is zo uit, dat zelfs Lotus het er niet meer over wil hebben. De klanten willen een ander verhaal. Dus met het uitkomen van Notes versie 6 gaat het weer over documentbeheer, ‘contentmanagement’, ‘messaging’, samenwerken en natuurlijk ‘webdiensten’. Over het ‘Lotus Discovery System’, de combinatie van het K-Station-portaal en IBM’s Websphere-portaal, heeft Lotus het maar liever niet meer. De afzonderlijke producten glimmen weer in de etalage, wachtend op de volgende hype.
Fred van der Molen