Mobiele operator Hutchinson 3G, de enige Europese aanbieder die nog dit jaar de derde generatie mobiele telefonie in Europa wil introduceren, wil die voorsprong meteen flink uitbuiten.
Volgens de Britse zakenkrantFinancial Times is Hutchinson van plan om de potentiële 3G-klanten te benaderen met een agressieve campagne die zijn concurrenten meteen op een grote achterstand zet. De krant beroept zich daarbij op niet met name genoemde bronnen.
Volgens die bronnen zal Hutchinson 3G, eigendom van het Hutchinson Whampoa-conglomeraat in Hongkong, vooral gebruik gaan maken van het prijsinstrument. Bij de introductie van de umts-diensten zullen tarieven worden berekend die nog ónder de bestaande prijzen voor normale mobiele telefonie komen te liggen. Daarmee hoopt Hutchinson zoveel, in eerste instantie Britse, klanten binnen te halen dat zijn concurrenten het nakijken hebben. Later wil de onderneming soortgelijke introducties in andere landen, waaronder Italië, Zweden, Australië en Hongkong.
De commerciële introductie van 3G door Hutchinson 3G in het Verenigd Koninkrijk geldt daarom vanuit meerdere perspectieven als een test. Voor moederbedrijf Hutchinson Whampoa zelf, omdat het wil zien of op deze manier ook elders op de wereld de 3G-techniek commercieel is te maken. Maar ook voor alle concurrenten van Hutchinson 3G. De ene na de andere aanbieder van 3G in Europa stelde de introductie daarvan inmiddels uit, of soms zelfs af. Na de miljardenverslindende umts-frequentieveilingen zijn de telecombedrijven in financieel zwaar weer terecht gekomen en bekijken zij de investeringen die nodig zijn voor 3G met heel andere ogen. Bovendien vragen de meeste aanbieders zich af of de consument momenteel wel over te halen is om umts-diensten te benutten..