Novell geeft aanzienlijke kortingen op de licenties voor bepaalde web- en netwerkgebaseerde software, om zo haar aandeel in deze markt fors te vergroten.
Novell heeft twee zogeheten kortingsprogramma’s in het leven geroepen, waarvan de naam exact aangeeft voor welke markt ze zijn bedoeld: ’Business-to-consumer’ en ’Government-to-citizen’. Klanten van het laatstgenoemde programma betalen slechts 10 procent van de prijs van Novells standaard gebruikerslicentie en ontvangen dus een korting van maar liefst 90 procent. De gebruikers die vallen onder het ’Business-to-consumer’-programma krijgen een korting van 75 procent op de prijs van de standaardlicenties. Novell berekent zijn prijzen overigens per gebruiker, niet per apparaat.
Het softwarebedrijf zegt de programma’s in het leven te hebben geroepen om zo organisaties als overheden en banken te lokken die grootschalige webgebaseerde diensten – zoals e-mail en portals – willen opzetten aan de buitenkant van hun door een firewall omringde bedrijfssysteem. Dergelijke diensten zijn moeilijk in rekening te brengen, omdat het aantal gebruikers van die diensten niet is te garanderen. De traditionele client/server-licentiemodellen zijn gebaseerd op het aantal gebruikers en zorgen daardoor voor een afschrikkingseffect bij organisaties die er over denken om dergelijke webgebaseerde diensten aan te gaan bieden. De potentiële kosten van een ’ouderwetse’ client/server-licentie zouden immers gigantisch zijn. Klanten die slechts sporadisch van een dienst gebruik maken, zouden dan namelijk even duur zijn als werknemers die de diensten dagelijks aanroepen.
Jeroen Bezem