De Japanse ‘dozenschuiver’ Canon gaat in it-dienstverlening voor het midden- en kleinbedrijf. Daartoe zijn overeenkomsten gesloten met Hewlett-Packard en Microsoft.
R&D-reus Canon is wereldwijd bekend om zijn consumentenproducten als (digitale) foto- en videocamera’s en scanners en printers. In het bedrijfsleven kent men de onderneming voornamelijk als leverancier van kopieerapparatuur. Daarnaast is het de belangrijkste producent van laserengines, die het hart vormen in onder andere laserprinters van Hewlett-Packard en Apple. Het bedrijf investeert veel in onderzoek en ontwikkeling. Vorig jaar werd daarvoor 1,652 miljoen dollar vrijgemaakt, 7,2 procent van de omzet. Dit resulteerde onder meer in het verkrijgen van 1897 patenten in de Verenigde Staten. Daarmee staat Canon na IBM (3411) en NEC (1953) op de derde plaats. |
Eerste stappen
Op Europees niveau zijn de eerste stappen vorig jaar al gezet in Finland en Spanje. Het succes daar was aanleiding om de dienstverlening wereldwijd te gaan invoeren. Na uitgebreid voorwerk is men dit voorjaar in Nederland ‘voorzichtig’ de boer opgegaan om te kijken hoe er in de markt op werd gereageerd. Dit was naar volle tevredenheid en inmiddels zijn al enkele contracten met zowel Canon-gebruikers als niet-gebruikers rond.
Om als totaalleverancier en -dienstverlener te kunnen opereren heeft Canon overeenkomsten gesloten met Hewlett-Packard en Microsoft. Dit betekent echter wel men zich volledig richt op het Wintel-platform. Momenteel vinden gesprekken plaats met netwerkleveranciers om ook op dat vlak diensten te kunnen bieden. Zo werkt men naar het ‘one stop shop’-principe.
Het ‘dienstenteam’ wordt gestuurd vanuit de verschillende Canoncentra, die weer in nauw contact staan met het centrale call-centrum. De service wordt verder verleend door 160-buitendienstmensen die inmiddels uitgebreid zijn geschoold bij Hewlett-Packard en Microsoft.
Henk Boot