Tegen 2005 moeten bedrijven en consumenten 5,6 miljard dollar extra besteden aan een effectief gebruik van de draadloze Bluetooth-technologie.
Volgens it-marktonderzoeker Gartner zit de verkoop van Bluetooth-apparatuur behoorlijk in de lift. Tegen 2005 zullen er meer dan 560 miljoen met de draadloze technologie op de markt zijn gebracht. Maar bedrijven en consumenten moeten extra in de buidel tasten om de technologie optimaal te laten werken, aldus Gartner, vanwege onder meer het risico op beveiligingslekken en interoperabiliteitsproblemen.
De kosten voor het gebruik van Bluetooth zullen hoger uitvallen dan bij andere draadloze technologieën, vanwege onder andere de noodzaak tot de invoering van extra beveiligingen tegen de ongewenste inbreuk in dataverkeer. Bovendien zijn de huidige Bluetooth-specificaties volgens Gartner te ruim om een goede interoperabiliteit tussen de verschillende leveranciers te kunnen garanderen.
Om de problemen op te lossen moeten de leveranciers strakkere standaarden invoeren voor Bluetooth-apparatuur. De afnemers moeten op hun beurt preventieve maatregelen treffen om hun gegevens op Bluetooth-apparatuur beter te beschermen.