Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wat wil Dell nu nog meer? Waar ontbreekt het Linux nog aan? Wie rijst er uit de dood op?
Wat wil Dell nu nog meer? Waar ontbreekt het Linux nog aan? Wie rijst er uit de dood op?
… printers, diensten, witte merken en zware bedrijfscomputers verkopen. Alles eigenlijk dus. Dell heeft zowel plannen gelanceerd om merkloze computers te fabriceren voor de detailhandel als om de it-dienstverlening aan ondernemingen uit te breiden. Van klein tot groot. Dell wil de hele computermarkt bestrijken, zolang er maar Intel-chips in passen en Windows erop kan worden geïnstalleerd.
Het is bekend dat Michael Dell als kind al niet wilde deugen. Terwijl zijn klasgenoten buiten speelden en kattenkwaad uithaalden, handelde de jonge Dell in postzegels. Op 17-jarige leeftijd startte hij op de campus een handeltje in computers. Van zijn studie kwam daarna niet veel meer terecht. De directverkoper veegde het afgelopen decennium met alle computergiganten de vloer aan. Niemand twijfelt eraan of Dell staat binnenkort weer nummer 1 op de pc-ranglijst, voorbij het pas gefuseerde HP/Compaq. Dell scoort in alle segmenten van de pc-sector goed, behalve in die van de zware bedrijfssystemen. Maar met de opmars van de Windows/Intel in de zware serversector drijft Dell daar mee omhoog. Met name de trend naar racksystemen speelt Dell in de kaart. In zijn fiscale jaar 2002 (tot maart) realiseerde Dell al zo’n 3,5 miljard dollar omzet uit services.
Maar Dell wil meer. Het zoekt naar nieuwe groeimarkten. Het bedrijf bevestigde vorige week nog eens de plannen om de printermarkt te betreden – over HP pesten gesproken. We kunnen ervan uitgaan dat Dell de fundamentele technologie daarvoor zelf niet gaat ontwikkelen. En omdat grote overnames niet in de Dell-formule passen, is het wachten op een partnerschap met Lexmark, Epson of Canon. Daarna kan het ‘vloeibare goud’ (printerinkt) gaan stromen. Tenminste in theorie. De vorige marktleider Compaq heeft zijn tanden eerder al eens stukgebeten op de printermarkt.
… een volwaardig desktopalternatief. De Linux-adept die zijn buurman aanraadt Linux in plaats van Windows te gebruiken is gek of masochist. Dat wordt wekelijks ondersteuning verlenen. Van veel typische consumententoepassingen bestaat geen of een veel slechtere Linux-variant. Geen Linux in de huiskamer dus, maar in de zakelijke markt rukt het Pinguin-alternatief steeds verder op. Opvallend is dat steeds meer overheden steun betuigen aan het platform, al was het maar om aan de wurggreep van Microsoft te ontsnappen. Zeer belangrijk is dat er steeds meer ontwikkelgereedschappen voor het platform beschikbaar komen. Een sterke zet van IBM is het openbroncode initiatief Eclipse. IBM en RedHat hebben in januari dit Java-project voorzien van een Linux-implementatie van de gemeenschappelijke interface, broncode-editor en debugger. Ook de bekende tools-leverancier Borland is inmiddels met Linux-versies op de markt (zoals die voor C/C++) en het nieuwe partnerschap met IBM zal dat alleen maar versnellen. Zelfs de Cobol-programmeurs die werken met Fujitsu’s NetCobol kunnen sinds een week voor en onder Linux ontwikkelen. De belangrijkste toolsleveranciers ondersteunen nu eigenlijk allemaal wel Linux, behalve … inderdaad, Microsoft.
… WordPerfect. Zoals bekend heeft Microsoft met Office de markt van kantoorsoftware bijna volledig in handen. Het bedrijf heeft door slimme marketingconcepten en niet te pareren Windows-integratie alle concurrentie uitgerookt. De marktaandelen van de oude concurrenten Lotus SmartSuite en Corel WordPerfect zijn verschrompeld tot enkele procenten. SmartSuite overleeft alleen omdat IBM het intern gebruikt en meelevert met enkele instapmodellen; WordPerfect leidt in handen van Corel een bestaan in de marge. Maar zie wat gebeurt? Ineens besluiten A-merk leveranciers als Dell en HP de WordPerfect Office-bundel mee te leveren met hun consumenten-pc’s. HP voorziet al zijn Pavilion-computers ermee en in de toekomst – als het aanslaat – ook de Compaq Presario’s. Dell stopt de goedkope Corel software in zijn SmartStep pc’s. Zal Microsoft nog spijt krijgen van zijn 135 miljoen dollar investering in Corel? Ach, nee. Misschien kost het twee procent marktaandeel. Maar het zou veel ernstiger zijn als de Amerikaanse Justitie blijft zeuren over monopolistische praktijken. Microsoft heeft niet voor niets zijn concurrenten Corel, Borland en Apple de laatste vijf jaar met financiële injecties van de ondergang gered.
Fred van der Molen