Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf zijn slecht op de hoogte van de kosten van een internetverbinding.
Dit meldt het ANP op basis van een onderzoek van internetprovider Demon onder 346 Nederlandse ondernemingen. Volgens de enquête weet 76 procent van de it-managers en directeuren niet hoeveel hun bedrijf aan internet uitgeeft.
Van de bijna een kwart bedrijven dat de internetuitgaven wel kent, lopen de kosten sterk uiteen. Zo geeft ruim 16 procent van de bedrijven met minimaal twintig medewerkers maandelijks minder dan 110 euro aan internetlijnen uit. 20 procent van de ondernemingen met maximaal 250 medewerkers betalen per meer dan 1150 euro voor hun internetverbinding.
Volgens Demon betalen veel bedrijven onnodig hoge oude tarieven voor huurlijnen. Ook kunnen de variabele kosten volgens de provider omlaag.
Toevallig moest deze webmaster van een MKB-bedrijf bij toeval en door een vriendelijke helpdeskmedewerker van Demon Internet er achter komen dat zijn bedrijf nog gebruik maakte van een ‘oude’ Demon Office account. M.a.w. we betaalden meer voor minder (1200 euro i.p;.v. 480 euro per maand voor een moderne account). Demon Sales kan als ze wat aktiever zou zijn naar bedrijven die reeds klant zijn die klanten dus ook aanzienlijk helpen. Over de support niets dan lof, op de music on hold na.
Blijkbaar nog te vroeg. De bedragen zijn per jaar. Niet per maand.
Het is inderdaad zo dat de proffesionele lijnen een pak geld kosten.
Niet alleen de telefoonmaatschappijen maar zeker de providers strijken nog altijd bedragen op die pakweg jaren geleden werden overeengekomen, zonder dat ze werden aangepast.
M.i. moeten deze partijen verplicht worden hun klanten periodiek in de lichten over hun aanbod op het moment.
Een GSM-toestel van 2 jaar terug kost nu slechts éénderde van de prijs.
Over telecommunicatiekosten gesproken: ik werkte voor T-Systems. Er is een ISDN routertje op de markt die de tariefgegevens van een stuk of 6 telefoonproviders bevat. Het kastje zoekt wereldwijd automatisch de goedkoopste bestemming. (www.telescout.nl) Ik heb met T-systems voor telescout de oplossing geleverd voor de facturatie van alle telefoonverkeer. 1 factuur voor meer dan 6 bekende telefonieleveranciers, zoals Tritone, Vocalis enz. De enige voorwaarde voor gebruik is dat je een bedrijf moet zijn (kredietwaardig), een Tiptel Telescout kastje koopt (100 Euro) en dat je je abonneert op de update van de tarieven, 15 euro per jaar. Ik heb enorm veel inspanningen in dit project gestopt want ik was er vast van overtuigd dat er vraag naar was. Dat bleek in praktijk enorm tegen te vallen. De huidige gebruikeres zijn over het algemeen tevreden. In praktijk blijkt dat de telefonielevanciers om de beurt op kop staan met hun omzet. Het werkt dus goed. Besparingen voor gebruikers kunnen met name op buitenlandse nummers oplopen tot 50% van de telefoonkosten. En toch valt de animo tegen. Is MKB Nederland gewoon niet communicatiekosten bewust? Wie o wie kan dit verklaren?