Computerproducent Dell gaat voor het eerst sinds jaren weer dealers inschakelen voor de verkoop van zijn ‘op maat gemaakte’ personal computers.
De stap betekent een trendbreuk voor Dell dat als eerste pc-producent de ‘dure’ dealers oversloeg en rechtstreeks personal computer ging verkopen aan klanten via de telefoon en het internet. De omvangrijke kostenbesparing die dit gaf leverde de Texaanse computerproducent de toppositie op in de pc-markt.
Maar inmiddels zoekt Dell naar andere bronnen van inkomsten. En daarbij wil het concern met name voor de zakelijke markt ook complexere systemen gaan verkopen, waaronder netwerkschakelaars en computers die wat betreft onderdelen en software precies op de maat van het afnemende bedrijf kunnen worden samengesteld. Voor de verkoop van deze zogehetenwhite boxes zet Dell nu een dealernetwerk op.
Samen met zijn rivalen HP/Compaq en IBM neemt Dell op dit moment al de helft van de wereldwijde pc-markt voor zijn rekening. Maar de groeikansen zitten met name in de markt voor dewhite boxes,die ondanks de terugval van de pc-markt goed zijn voor 30 procent van de verkopen.
Het had ook weinig zin om bij dell online te bestellen want het was niet goedkoper en de service niet beter.
Ik hoop niet dat we dit massaal gaan doen, Dell heeft de dealers flink wat omzet gekost.
Het betreft hier white boxes, dus geen Dell PC’s. Ze worden gemaakt door Dell maar niet verkocht als Dell ! Iedere deaer of OEM kan er zijn eigen naam op zetten. Wellicht weer een kans voor Tulip om weer met goede producten te komen….. Eindelijk weer eens als dealer de mogelijkheid een product te verkopen als A-merk zonder vast te zitten aan de ‘regels’ van HP en IBM. Ik hoop dat HP en IBM nu wat vriendelijker voor hun klanten (wederverkopers) gaan worden. Josep
Dell komt er nu waarschijnlijk achter dat ze het uiteindelijk niet gaan redden zonder verkoopkanaal. Logisch zo’n stap. Wat betreft de nieuwe partner strategie van IBM ben ik alleen maar positief. Ze zoeken actief contact met resellers en zorgen tegenwoordig voor een goede informatievoorziening. Elke reseller heeft nu 1 aanspreekpunt binnen IBM, waardoor het zaken doen erg makkelijk wordt gemaakt.
Iets waar ik benieuwd naar ben is hoe ze het hele service en garantie verhaal willen gaan inkleden, op dit moment is de service en garantie afhandeling van Dell uitermate droevig na een jaar word je aan je lot overgelaten en moet je maar nieuw kopen. IBM daarentegen, recentelijk op overgestapt, heeft dit gedeelte erg goed onder controle tegenwoordig. Dit is toch een belangrijk facet voor zo’n commodity product.