Hoewel het management de geruchten met klem tegenspreekt, houden de speculaties over een mogelijk vijandige overname dan wel een aanstaand bankroet van Getronics aan.
De afgelopen twee dagen kelderde de koers van de schuldenbelaste it-dienstverlener met 22 procent naar een nog nooit eerder vertoond dieptepunt van 0,66 euro per aandeel. De koersval werd aangezwengeld door geruchten dat Getronics genoodzaakt is uitstel van betaling aan te vragen als het er op afzienbare termijn niet in slaagt zijn schuldenlast – eind 2001 bedroeg deze 619 miljoen euro – af te lossen.
Getronics sprak de bankroetgeruchten meteen met klem tegen. Tegenover persbureau Reuters wees het bedrijf erop dat de winst van het bedrijf 4,9 procent hoger ligt dan de verplichte renteaflossingen die het over zijn schuld moet betalen. Bovendien is het concern er sinds december vorig jaar in geslaagd circa 600 miljoen euro aan schuld om te zetten in aandelen en obligaties. Getronics zou dit nu ook met de resterende schuld van plan zijn, maar het riskeert daarbij dan wel dat de waarde van de aandelen wordt gereduceerd tot nauwelijks een fractie van een euro.
Het bedrijf is gemeten naar omzet op wereldschaal de op vijftien na grootste it-dienstverlener, maar door de scherpe daling van het aandeel wordt de waarde van het concern nu nog op slechts 240 miljoen euro geschat op de Amerikaanse aandelenmarkt: circa 148 keer minder dan zijn jaarlijkse omzet van 3,56 miljard dollar. Dit zet de deur open voor een concurrerende it-dienstverlener die op zoek is naar een koopje.
Nu al wordt gespeculeerd wie deze vijandelijke kapers op de kust zouden kunnen zijn. Daarbij doet onder meer de naam van pc-gigant Dell de ronde, dat er geen geheim van maakt te willen concurreren met IBM en HP op de it-dienstverleningsmarkt. Dell heeft bovendien sinds 1997 al een wereldwijde onderhoudsdeal met Getronics, dus de twee kennen elkaar. Hoe de toekomst voor Getronics er ook gaat uitzien, morgen tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers, wordt in ieder geval duidelijk hoe het met de schatkist van de Nederlandse it-dienstverlener is gesteld.
Die abnamro lui mogen wel uitkijken als ze hiernaartoe overstappen . . . hebben ze intussen al eens een CAO?
Ze moeten over gaan op CENTRIC!!!
Uit ervaring weet ik dat er bij Getronics geen CAO is.
De directie wil graag schoolverlaters die ze dan een auto en een GSM geven en “kunnen kneden zoals ik dat wil” aldus een van de directeuren ooit tegen mij zei. Maw bek houden en werken.
We praten ons zelf de markt uit !, soms denk ik dat de media meer schade aanricht dan ze denken.
Dit soort geruchten is heel slecht voor de hele ICT markt.
Typisch Nederlands gewauwel, wat een onzin! Alsof een CAO dé voorwaarde is voor een werknemer.
Uiteindelijk gaat het maar om één ding, wil je als bedrijf ten alle tijden overleven en doorgroeien dan zal je ‘de klant is koning’ centraal moeten stellen. Wil je dit goed doen, dan heb je een professioneel team nodig, en mensen die hun taak serieus nemen en presteren, die kunnen ook wat eisen, of wel, zijn hun geld waard. Duss…
Ik ben het helemaal met de eerste schrijver eens, de IT word op deze manier de markt uit gebrabbeld, totaal zinloos!