De West-Europese markt voor ketenbeheer zal groeien van 9,5 miljard dollar in 2001 naar 19 miljoen dollar in 2006, een gemiddelde jaarlijkse toename van 15 procent.
Dit blijkt uit prognoses van IDC. Volgens het marktonderzoeksbureau zal erg echter wel sprake zijn van meer kleinere, opgesplitste projecten, in plaats van de grote zogeheten ’Big Bang’-aanpak. Reden daarvoor is dat de klanten een betere controle willen over de budgetten, de prestaties van de geleverde supply chain management-software en services en de return on investment (ROI).
De leveranciers van Scm-producten zullen beter op deze trend in moeten spelen door schaalbare oplossingen aan te bieden, waarop gemakkelijker de ROI is te berekenen.
IDC gaat ervan uit dat Scm vanaf 2003 pas echt uit de startblokken gaat. Maar het verwacht tevens het nodige van een nieuwe ontwikkeling: product lifecycle management (PLM), alhoewel hiervoor de oplossingen nog aan de onvolwassen kant zijn.
Marten Dijkstra