Software die mobiele gebruikers verbindt met bedrijfsapplicaties – mobiele middleware – is erg in trek. Volgens Aberdeen Group groeit de markt in 2006 tot 1,5 miljard dollar.
De bevindingen van Aberdeen Group komen overeen met eerdere studies van IDC (1,7 miljard in 2006) en Frost & Sullivan.
Er komt nog heel wat bij kijken, wil een medewerker ergens in het land via zijn mobiele apparaat (een telefoon, notebook of pda) probleemloos kunnen beschikken over data uit een bedrijfsapplicatie en daar zelf ook gegevens in kunnen wijzigen of toevoegen. Dergelijk draadloze toegang staat nog in de kinderschoenen. Zelfs een simpele applicatie als e-mail ondervindt nog hinder. Het is bijvoorbeeld wel mogelijk met een Blackberry e-mail te lezen, maar je kunt nog steeds geen aangehechte bestanden ontvangen.
Toch meent Aberdeen dat er een zonnige toekomst is voor mobiele middleware. Standaardenharmonisatie, prijsverlaging, verbeterde prestaties en een groeiende vraag naar dergelijke mobiele toepassingen leiden tot marktgroei. Er is vooral veel belangstelling in verticale markten als financële dienstverlening, verzekeringen, telecommunicatie, medicijnindustrie, overheid en productiebedrijven.
Spraakgestuurd relatiebeheer via de mobiele telefoon is een zeer doeltreffend.
De uitdaging ligt in het realiseren van – spraakgestuurde – oplossingen met als doel om het leven van de mobiele gebruiker te veraangenamen. Hem of haar te helpen zijn reistijd effectiever te benutten en hem zo privé-tijd te besparen. En daarmee tevens te motiveren in een (kosten)efficiënte en effectieve wijze van relatiebeheer.
Maar uiteindelijk gaat het erom dat u een betere relatie met uw klanten en partners, resulterend in meer omzet en rendement.