Microsofts plannen om de crm-markt binnen te stappen worden weer wat concreter.
Het softwareconcern presenteerde een testversie van de software en maakte tegelijkertijd de prijs bekend.
Microsoft richt zich met zijn customer relalationship management-software, die voor het einde van dit jaar op de markt moet komen, op kleine en middelgrote bedrijven. Het betekent voor het softwareconcern de eerste serieuze stap op het terrein van zakelijke applicatiesoftware. Dit nieuwe jachtterrein van Microsoft werd vorig jaar bestendigd met de overname van Great Plains Software, inmiddels omgedoopt tot Microsoft Business Solutions, dat al de nodige business software-ervaring in huis had.
Volgens Microsoft is zijn crm-software aanzienlijk ’agressiever’ – ofwel goedkoper – geprijsd dan die van de concurrentie, daarbij verwijzend naar vergelijkbare producten van bijvoorbeeld Intuit. Bedrijven betalen volgens het softwareconcern ongeveer tussen de duizend en tweeduizend dollar voor de back office serversoftware en tussen de 395 en 1395 dollar per medewerker voor het gebruik ervan. Voorwaarde is dan wel dat ook gebruik wordt gemaakt van gerelateerde Microsoft-software. Het is de bedoeling dat de crm-software in Europa wordt verkocht via het onlangs door Microsoft overgenomen Navision.
Microsoft presenteert deze week eveneens een aantal WiFi (wireless fidelity, ofwel 802.11 netwerk) producten. Gebruikers kunnen daarmee meerdere computers en andere digitale apparatuur verbinden met het internet.
Marten Dijkstra