Na zes opeenvolgende kwartalen van rode cijfers, kan internetbedrijf Yahoo deze keer eindelijk weer nettowinst presenteren.
Yahoo heeft over het tweede kwartaal een winst geboekt van 21,4 miljoen dollar. Een jaar eerder leed de onderneming nog een verlies van 48,5 miljoen dollar. De omzet steeg met 24 procent, van 182,2 miljoen dollar naar 225,8 miljoen dollar. In het derde kwartaal denkt Yahoo 225 miljoen tot 250 miljoen dollar omzet te draaien en over heel 2002 900 miljoen tot 940 miljoen dollar. Analisten voorspellen voor het hele jaar een omzet van 900,3 miljoen dollar.
De terugkeer in de zwarte cijfers heeft twee oorzaken. Ten eerste werpen de intensieve kostenbesparingen kennelijk hun vruchten af. Onlangs stootte Yahoo nog de verliesgevende internetveilingen af. Ten tweede stegen de verkoopcijfers en dat lijkt een bewijs dat de patiënt weer gezond aan het worden is. De hoop is nu dat de rest van de internetmarkt zal volgen.
Een klein minpuntje is dat bij het bedrijfsonderdeel advertentieverkoop, toch één van de kernactiviteiten van Yahoo, nog sprake was van een omzetdaling van 4 procent. Maar Yahoo is er vast van overtuigd dat ook hier duidelijke tekenen zijn van stabilisatie. De advertentieverkoop moet de komende jaren weer een betrouwbare inkomstenbron gaan vormen, zo verwacht Yahoo.