Nederland-ICT en Stichting Ict op School ontwikkelen een keurmerk voor leveranciers van ict-producten en -diensten aan scholen voor primair en voortgezet onderwijs.
Vandaag tekenen beide instanties hiervoor een intentieverklaring. Stichting Kennisnet en het Nationaal Platform Onderwijs en Informatiesamenleving ondersteunen het initiatief.
Scholen kunnen effectiever en efficiënter dan nu gebruikmaken van de mogelijkheden die ict biedt. Ook hebben scholen vaak behoefte aan meer transparantie in het aanbod. Bedrijven hebben juist behoefte aan meer bundeling, samenhang en transparantie in de vraag van scholen. Dit zijn de voornaamste conclusies van Nederland-ICT en Stichting Ict op School.
Om die knelpunten te verhelpen en zo de inzet van ict in het onderwijs te stimuleren, willen de organisaties een keurmerk ontwikkelen. Daarvoor wordt een commissie in het leven geroepen die criteria opstelt waaraan ict-bedrijven die het keurmerk willen, moeten voldoen. Daarnaast onderzoekt de commissie de oprichting van een toetsende instantie die controleert of goedgekeurde bedrijven nog steeds aan de criteria voldoen.
Het keurmerk moet binnen zes maanden gerealiseerd worden.