De grote spelers in de it-serviceindustrie zijn na het WorldCom-debacle in toenemende mate op hun hoede bij het afsluiten van omvangrijke uitbestedingscontracten.
Volgens de laatste cijfers die door EDS, na IBM de grootste serviceverlener ter wereld, zijn vrijgegeven, heeft het concern bij WorldCom nog een rekening van 150 miljoen dollar uitstaan. Daarnaast bevat het lange termijncontract ‘garanties’ voor circa 600 miljoen dollar aan inkomsten over de komende jaren. Maar nu WorldCom dreigt om te vallen, is het nog maar de vraag of EDS die inkomsten ooit kan innen.
EDS is volgens The Wall Street Journal inmiddels extra voorzichtig geworden met het afsluiten van nieuwe langdurige servicecontracten. Het heeft zijn bod voor een omvangrijke servicedeal met levensmiddelenconcern Proctor & Gamble, directe concurrent van Unilever, ingetrokken, omdat het ‘risicoprofiel’ volgens EDS te hoog was.
Inmiddels lijkt met name de top van de Amerikaanse it-serviceindustrie klappen op te lopen door de crisis in de Amerikaanse zakenwereld. Sommige klanten van bijvoorbeeld IBM Global Services en EDS staan op de lijst voor nader boekhoudonderzoek, wat het risico op niet betaalde servicecontracten vergroot. Die onzekerheid heeft zich inmiddels al vertaald naar de beurs. Zo daalde het aandeel EDS op maandag met 18 procent naar 30,35 dollar per aandeel en moest IBM 6,1 procent inleveren op 67,70 per aandeel.