EDS ziet de dreigende ondergang van Worldcom met angst en beven tegemoet. De wankele telecomgigant is namelijk een van zijn grootste klanten.
EDS is na IBM ’s werelds grootste leverancier van it-services en heeft in oktober 1999 een omvangrijk contract met Worldcom gesloten, waarvan de waarde 12,4 miljard dollar over een periode van elf jaar bedraagt. EDS ontvangt van Worldcom een jaarlijks bedrag van 600 miljoen dollar voor het beheer en onderhoud van zijn computernetwerken. Dat is ongeveer 3 procent van de totale omzet. Een aantal analisten heeft hun groeiprognose voor EDS over het vierde kwartaal en over het volgende jaar al met enkele procenten naar beneden bijgesteld.
Ondertussen lijkt Worldcom steeds meer af te stevenen op een bankroet. Het management probeert het noodlot nog af te wenden door een eerder aangekondigde reorganisatie versneld door te voeren. Eind deze week worden in één keer zeventienduizend employees ontslagen, ofwel 28 procent van het totale personeelsbestand. Veel hangt echter af van de goedgeefsheid van de banken, die het schuldenbelaste Worldcom een adempauze moeten verlenen met een lening van vijf miljard dollar. Over deze kapitaalsinjectie wordt al maanden onderhandeld.
Worldcom wordt, na de ontdekking van de miljardenfraude, van alle kanten in het nauw gedreven. Op de beurs is het aandeel zo goed als niets meer waarde en de Amerikaanse beurswaakhond Sec begint een civiele zaak tegen het telecomconcern. In een officiële verklaring beschuldigt de Sec het hoger management van Worldcom ervan over zowel 2001 als het eerste kwartaal van dit jaar een onjuiste boekhouding te hebben gevoerd. "Worldcom manipuleerde zijn verdiensten om ze op het niveau te houden van de verwachtingen op Wall Street en om het eigen aandeel te ondersteunen", aldus de Sec.