Veel bedrijven sluiten met het oog op kostenreductie te snel it-uitbestedingscontracten af die bij nader inzien inflexibel en onwerkbaar blijken.
Dit is de conclusie van de IT Services en Sourcing-conferentie die afgelopen week in Londen door it-marktonderzoeker Gartner werd gehouden. Door het barre economische klimaat nemen steeds meer bedrijven hun toevlucht tot het uitbesteden van hun activiteiten op het terrein van informatietechnologie. De servicespecialisten van deze wereld, zoals IBM Global Services en EDS, profiteren van deze trend.
Omdat de uitbesteders met het oog op de benodigde bezuinigingen uitgaan van resultaat op de korte termijn, sluiten ze vaak onzorgvuldige contracten af. Het resultaat daarvan is dat de contracten niet toereikend zijn voor succes op de langere termijn, of dat ze te inflexibel zijn om tussentijdse veranderingen aan te brengen.
Roger Cox, senior vice president sourcing manager, tegenover it-persbureau Computerwire: "In veel gevallen zijn de functionarissen die de uitbestedingsdeals hebben afgesloten alweer na achttien maanden vertrokken. Zij worden niet geconfronteerd met de problemen die, zo leert de ervaring, na ongeveer anderhalf jaar bij uitbestedingsprojecten de kop opsteken. Dat is dan weer een zaak van de opvolgers, die dan echter weer worden geconfronteerd met starre contracten waarop moeilijk valt in te breken."
Inderdaad, in mijn dagelijkse inkooppraktijk maak ik mee dat bedrijven, vaak gedreven door “headcountreductie”, een automatiseringsafdeling willen buitenzetten en deze dan zonder zich dit vooraf te realiseren overgeleverd hebben aan een externe partij die er een totaal andere agenda op na houdt.
De externe adviseur die of al binnen was met de “verkeerde” pet op, of de adviseurs die er specifiek voor worden aangetrokken, worden zelden afgerekend op het drama wat zich alras voltrekt.
Het contractmanagement dat soelaas zou moeten bieden is vaak al verkeerd ingezet, omdat de beslissing waarom het outsourcings-traject moet beginnen op dubieuze gronden is gegrondvest.
Er zijn uiteraard ook goede voorbeelden die zelfs geleid hebben tot het weer in ere herstellen van de automatiseringsafdeling; zie wat UNIVE in dat opzicht heeft gedaan.
Rob van Zuilen
Inkoop adviseur
En toch, beste Rob, komt dat omdat de markt haar ICT-inkoopbeleid niet goed op orde heeft en zich al jarenlang laat beetnemen door de slimme ICT-marketing die vanuit die branche wordt bedreven. Als de markt eens wat echte ICT-visie en -ervaring in haar gelederen zou onderbrengen, dan zou die balans zich al lang hersteld hebben. Ik snap niet dat je als bedrijf zo kortzichtig kunt zijn om te geloven dat je winst bij outsourcing vooral in terugloop van het het aantal arbeidsplaatsen zit. En de oplossing is zo eenvoudig. Gemiddeld bedrijf, stukje netwerk-infrastructuur, 500 werkplekken, 10 functionele toepassingen. Afsluiten van een outsourcing contract tegen XXXX euro per jaar, afrekenen om de 6 maanden. Niet gehaald is einde contract. Criteria; 95% beschikbaarheid van de functionaliteit, servicewindow van 24 uur per dag, oplossing storingen binnen 2 uur. Vervanging en reparatie hardware na aanmelding binnen 24 uur. Directe kostenbesparing op jaar-basis tussen de 10-15% en indirecte besparing op termijn (kennis, infra en opleiding) 4-5% van ICT-budget.