Hewlett-Packard introduceert een nieuwe reeks printers.
De introductie wordt beschouwd als een cruciale zet van HP, omdat de printerdivisie een van de weinige winstgevende divisies binnen het concern is. Vorig jaar werd met de printer- en imaginggroep een omzet binnengesleept van twintig miljard dollar. Tegelijkertijd nemen de winstmarges binnen de divisie af, omdat HP op dit moment een hele reeks eenvoudige, laaggeprijsde printers in zijn assortiment heeft.
Een revisie van HP’s stokpaardjes is dus volgens insiders hard nodig. Daarvoor moet de zogeheten ‘Big Bang’-introductie, die voor deze week op het programma staat, zorgen. In totaal komen er vanaf eind juli meer dan vijftig nieuwe printer- en imagingproducten op de markt. Waaronder de relatief kleine, blauw/zilver gekleurde printers, die bijvoorbeeld fotoprints automatisch kunnen optimaliseren en die aangeven wanneer de juiste papiersoort wordt gebruikt. Bovendien zijn de nieuwe modellen aanzienlijk sneller dan de huidigestand by printers van Hewlett-Packard: ongeveer zeventien pagina’s per minuut tegenover het huidige maximum van veertien. Het prijskaartje ligt tussen de 79 en 399 dollar.
De introductie van de nieuwe lijn wordt door HP, dat op dit moment nog druk bezig is met de integratie van Compaq, met spanning gevolgd. De printeractiviteiten vormen niet voor niets een van de belangrijkste winstdobbers waarop het computerconcern drijft. Bovendien is ondertussen ook de concurrentie, waaronder Canon en Lexmark, met (kleuren)printers onder de tweehonderd dollar op de markt gekomen die kunnen printen, faxen, kopiëren en scannen. Daarnaast beschikt Lexmark al over printers die 21 pagina’s per minuut kunnen verwerken. Sommige analisten vrezen dat HP met een té rigoureuze koerswijziging op het printerterrein zijn goudmijn uit handen geeft. Maar een voordeel van de nieuwe lijn is nu juist dat voor alle nieuwe modellen een uniform technologieplatform is toegepast en dat scheelt maar liefst 20 procent in de fabricagekosten.