De prijzen van het failliet verklaarde KPN Qwest waren te mooi om waar te zijn. De nieuwkomer dook onder de courante prijzen voor netwerkdiensten om zoveel mogelijk orders te veroveren. De klanten wisten dat ze structureel te weinig betaalden, en dat dit uiteindelijk de stabiliteit van het bedrijf zou ondermijnen.
Onrealistisch "Het groeipad dat de banken startende telecombedrijven als KPN Qwest, Level3 en Global Crossing hebben opgelegd slaat nergens op", stelt Jose Collazo, ceo en bestuursvoorzitter van Infonet. Dit bedrijf, zelf ook eigenaar van een glasvezelnetwerk, zag vijf jaar terug links en rechts nieuwkomers opdoemen met zakelijke plannen die Collazo verbaasden. De banken leenden Level3 bijvoorbeeld zes miljard dollar. Ze hebben bepaald dat dit bedrijf eind 2002 2,3 miljard dollar moet omzetten. Een jaar later moet dat opgelopen zijn tot 3,3 miljard, en in 2004 tot 4,75 miljard. Volgens Collazo geeft de top van Level3 ruiterlijk toe dat de aangekochte softwaredistributeurs Corporate Software en Software Spectrum uitstapjes zijn om de opgelegde omzetgroei te realiseren. "Het management doet er alles aan om aan zijn bankverplichtingen te voldoen. Het moet wel, anders volgt liquidatie." |
Prijserosie
Nieuwkomers hebben een belangrijk aandeel in de prijsval van netwerkcapaciteit van 30 procent per jaar, die de laatste jaren aan de omzet van telecombedrijven knaagt. Ze kochten capaciteit in voor doorverkoop. Deze handel heeft de prijs onder druk gezet. Hetzelfde geldt volgens Collazo voor internet. "Ook de backbone-voorzieningen van bedrijven moesten opeens goedkoper, omdat internet ‘gratis’ is." Als derde oorzaak noemt hij het feit dat lange afstandsverbindingen gemeengoed zijn geworden. "MFS en Worldcom zijn met hun prijzen voor frame relay verbindingen in de VS onder die van huurlijnen gedoken. Deze ‘Amerikaanse ziekte’ heeft de prijsstelling voor alle soorten netwerkverbindingen onder druk gezet."
Ook de prijzen van netwerkdienstverlening, de hoofdactiviteit van Infonet, stonden onder druk, zij het in mindere mate. Door lage tarieven voor bijvoorbeeld vpn-diensten (virtual private network) probeerden nieuwkomers genoeg orders binnen te slepen om te voldoen aan de vereiste omzetgroei. Klanten zijn hier gretig op ingegaan, hoewel ze konden weten dat de prijzen te laag waren. Daarom zijn zij mede schuldig aan de huidige instabiliteit van KPN Qwest en andere spelers in de telecomsector, meent Collazo.
Ook de bedrijven zelf en de banken dragen volgens hem schuld. "Banken hebben de hype gekocht die de startende managementteams hen hebben voorgelegd. Ze hebben in het voorgespiegelde succes van glasvezelnetwerken geloofd." Uiteindelijk bleek het voorgestelde groeipad door de prijserosie van netwerkcapaciteit niet realistisch. Het management van bedrijven als KPN Qwest zag dat al in een vroeg stadium in, maar heeft zijn mond gehouden. Als faillissement de enige andere optie is, vindt men een irrationeel doel nastreven kennelijk altijd nog beter.
Sytse van der Schaaf