De groei op de markt voor mobiele telefonieverbindingen in West-Europa is zo goed als tot stilstand gekomen.
Over het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de groei nog slechts 1,3 procent, terwijl dat over dezelfde periode vorig jaar nog 6,5 procent was, zo blijkt uit cijfers van Gartner/Dataquest. Over heel 2001 is de groei in mobiele verbindingen teruggevallen van 57,4 naar 19,5 procent.
Gartner constateert dat de markt voor mobiele telefonieverbindingen verzadigd is en rekent over de periode 2002/2006 nog slechts op een toename van 3,1 procent. Op basis van deze prognose zullen operators volgens de it-researcher zo snel mogelijk hun businessmodel moeten aanpassen en zich moeten gaan richten op het aanbieden van services anders dan alleen maar voice.
De penetratiegraad binnen West-Europa voor mobiele telefonie bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 75,2 procent vergeleken met 67 procent over dezelfde periode vorig jaar. Italië (88,9 procent) en Portugal (85,6 procent) spannen de kroon. In deze landen is de het gebruik van prepaid-telefoons eveneens het hoogst.
Volgens Gartner moeten de aanbieders zich nu zo snel mogelijk gaan richten op de mogelijkheden van de 3g-markt, maar het it-onderzoeksbureau tekent daarbij aan dat er onder de consumenten een ‘moeheid’ dreigt te ontstaan bij het volgen van elke technologische vernieuwing . Daarnaast moeten de aanbieders zelf meer duidelijk verschaffen. "Mms, gprs, 3g, J2Me, er is en te grote variëteit die de klant in verwarring brengt", aldus Nick Jones, vice president van Gartner. "Bovendien bieden de nieuwe technologieën nog niet voldoende toegevoegde waarde die de hoge kosten van deze nieuwe telefoons rechtvaardigen."